Εισηγητής στο Πολυνομοσχέδιο Υπουργείου Οικονομικών (2η Συνεδρίαση)
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Το μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τη ρύθμιση των τυχερών παιχνιδιών κατέλαβε όπως ήταν φυσικό τη μερίδα του λέοντος στις τοποθετήσεις των συναδέλφων χθες και ιδιαίτερα των εισηγητών των κομμάτων. Δυστυχώς διάλεξαν να κάνουν αντιπολίτευση και όχι να τοποθετηθούν ως υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις επί της ουσίας. Ακούστηκαν βέβαια και ακρότητες στις οποίες δε θα απαντήσω. Όμως αυτά που ακούστηκαν για άθλιες ρυθμίσεις και για εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων, ιδιαίτερα από τους ομιλητές του ΣΥΡΙΖΑ, αποτελούν χονδροειδή ψεύδη, αναπόδεικτες, έωλες κατηγορίες που δυστυχώς προσβάλλουν και την αίθουσα και τους ίδιους. Ας είναι προσεκτικοί όσοι εκτοξεύουν κατηγορίες για εξυπηρέτηση συμφερόντων, γιατί και η ισοπεδωτική άρνηση που ισοδυναμεί με διατήρηση της σημερινής ανεξέλεγκτης κατάστασης στην αγορά των τυχερών παιχνιδιών, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα. Ο κ. Παπαδημούλης μάλιστα, ειρωνεύτηκε τους Βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που αντέδρασαν στο νομοσχέδιο που δόθηκε για διαβούλευση στις αρχές του χρόνου. Αν είχε μπει στον κόπο να συγκρίνει εκείνο το νομοσχέδιο και αυτό που συζητάμε σήμερα, θα αντιλαμβανόταν εύκολα ότι οι αντιδράσεις των Βουλευτών δικαιώθηκαν και ότι οι ενστάσεις τους ελήφθησαν υπόψη και έπιασαν τόπο.
Σε κάθε όμως περίπτωση, με τη μηδενιστική και εκτός θέματος κριτική, δείχνουν παντελή έλλειψη στρατηγικής σκέψης από μεριάς τους στο ζήτημα του ΟΠΑΠ και της ρύθμισης της αγοράς τυχερών παιχνιδιών. Θα τους πρότεινα ευθέως να μας πουν:
Είναι υπέρ του περιοριστικού παιχνιδιού από συγκεκριμένους παρόχους ή υπέρ του ανεξέλεγκτου τζόγου;
Είναι υπέρ της διατήρησης του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ σε σχέση με τα τυχερά παιχνίδια ή υπέρ της κατάργησής του;
Είναι υπέρ του κρατικού και κοινωνικού ελέγχου του ΟΠΑΠ ή υπέρ της πλήρους ιδιωτικοποίησής του;
Γιατί αν δεν απαντήσουν σε ολ” αυτά δεν μπορούν να τσαλαβουτάνε με απόψεις αντιφατικές και αντικρουόμενες ούτε να επικαλούνται το δημόσιο συμφέρον ενώ στην ουσία το τορπιλίζουν
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Όπως είπα και στην πρωτομιλία μου τα τυχερά παιχνίδια και οι συναφείς με αυτά υπηρεσίες αποτελούν μια συνεχώς αναπτυσσόμενη αγορά η οποία αφορά μια πολιτιστικά, κοινωνικά και ηθικά ευαίσθητη έως επικίνδυνη δραστηριότητα που δεν έχει έως σήμερα ρυθμιστεί σε επίπεδο Ε.Ε.. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. αποφάνθηκαν ότι ο τομέας των τυχερών παιγνίων εξαιρείται από τις ρυθμίσεις του παράγωγου δικαίου.
Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου αλλά και στις δημόσιες τοποθετήσεις του ο Υπουργός Οικονομικών προσδιορίζει με σαφήνεια τους βασικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος που εξυπηρετούνται με το συγκεκριμένο νόμο. Η Κυβέρνηση έχει επιλέξει αυστηρό περιοριστικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των τυχερών παιχνιδιών
Για λόγους κοινωνικούς, προκειμένου να διαφυλάξει δηλαδή την κοινωνική συνοχή μέσω της πρόληψης φαινομένων εθισμού και ιδιαίτερα των νέων.
Για λόγους προστασίας του καταναλωτή από τον ανεξέλεγκτο τζόγο.
Για λόγους πρόληψης τέλεσης αδικημάτων ιδίως εκείνων που συνδέονται με τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Για λόγους άντλησης πόρων οι οποίοι χρησιμοποιούνται στον αθλητισμό και στον πολιτισμό.
Αλλά και για επιτακτικούς λόγους γενικότερου συμφέροντος.
Η πολιτική αυτή είναι συνέχεια της πολιτικής που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα απ” όλες τις κυβερνήσεις στη χώρα μας. Ακόμα πιο ειδικά στις μέρες μας, η Κυβέρνηση επιδιώκει αξιοποιώντας τον ΟΠΑΠ να αποκομίσει συγκεκριμένα οικονομικά οφέλη προκειμένου να πετύχει τους στόχους του μεσοπρόθεσμου στο ζήτημα της ελάφρυνσης του χρέους.
Και επειδή γίνεται μεγάλη πολεμική ενάντια στον ΟΠΑΠ, θα ήθελα να σας αναφέρω κάποια στοιχεία για τον οργανισμό αυτόν.
- § Σήμερα ο ΟΠΑΠ είναι η πιο κερδοφόρα επιχείρηση του ελληνικού δημοσίου, από τις πιο κερδοφόρες της Ευρώπης.
- § Αποτελεί την χρυσοτόκο όρνιθα του δημοσίου.
- § Έχει συνολικά εισφέρει στο ελληνικό δημόσιο 781εκατ.€ το 2009 και 768εκατ.€ το 2010.
- § Ακόμα έχει καταβάλει για δωρεές και οικονομικές ενισχύσεις και χορηγίες στην υγεία, στη παιδεία, στον πολιτισμό και ιδίως στον αθλητισμό, ύψους 109εκατ€ το 2009 και 90εκατ.€ το 2010.
Σήμερα με την πολιτική που ακολουθεί το Υπουργείο Οικονομικών αλλά και τις ρυθμίσεις του νόμου το δημόσιο προσδοκά να εισπράξει από τον ΟΠΑΠ πάνω από 500εκατ.€, από την παραχώρηση του συνόλου των παιγνιομηχανημάτων σ” αυτόν, 400εκατ.€ περίπου από την επέκταση της αποκλειστικής άδειας του ΟΠΑΠ και περίπου 400εκατ.€ για την αδειοδότηση της ΟΠΑΠ με το ΞΥΣΤΟ και τα λαχεία μέσω βεβαίως διαγωνισμού.
Αντιλαμβάνεστε γιατί χαρακτήρισα τον ΟΠΑΠ χρυσοτόκο όρνιθα. Ο κ. Υπουργός ήταν συγκεκριμένος στην τοποθέτησή του στην επιτροπή. Πρέπει μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου 1,7δις€ ως προϊόν ιδιωτικοποιήσεων. Και το μεγαλύτερο μέρος αυτών θα καλυφθεί μέσω του ΟΠΑΠ και μάλιστα το δημόσιο διατηρεί τον ΟΠΑΠ ως περιουσιακό του στοιχείο. Το περιουσιακό στοιχείο που έχει το δημόσιο στον ΟΠΑΠ είναι διπλό. Είναι οι μετοχές το 1/3 συνολικά του ΟΠΑΠ, αλλά και το δικαίωμα άσκησης διοίκησης επί του ΟΠΑΠ.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Αυτή είναι η κατάσταση και καλά θα κάνουν οι συνάδελφοι των άλλων κομμάτων να τοποθετηθούν με σαφήνεια, ρεαλισμό και σοβαρότητα στα πραγματικά ζητήματα που υπάρχουν μπροστά μας, στα πραγματικά προβλήματα που καλούμαστε να λύσουμε
Και οφείλω να διευκρινίσω το εξής. Είναι δικαίωμα όλων των συναδέλφων να ασκούν κριτική όσον αφορά τη διοίκηση του ΟΠΑΠ και την πολιτική που ασκεί. Και εγώ ο ίδιος στο παρελθόν, στην προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο, ήμουν πρώτος επερωτών – 2 φορές μάλιστα – σε επερωτήσεις που κατέθεσε το κόμμα μου που αφορούσαν σκανδαλώδεις συμβάσεις, υπερβολικές αμοιβές, προκλητικές ρουσφετολογικές χορηγίες. Και τώρα και πάντα τάσσομαι υπέρ της διαφάνειας στη διοίκηση και της τεχνολογικής ανεξαρτησίας του ΟΠΑΠ.
Είναι άλλο όμως αυτό και άλλο να απαξιώνεις συλλήβδην έναν οργανισμό που έχει προσφέρει πολλά στην οικονομία στον αθλητισμό στον πολιτισμό στην κοινωνία εν γένει και έχει να προσφέρει ακόμα περισσότερα στο μέλλον.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Οι επιλογές της Κυβέρνησης στο ζήτημα της ρύθμισης της αγοράς και ελέγχου των τυχερών παιγνίων είναι οι επωφελέστερες δυνατές τόσο για το δημόσιο ταμείο όσο και για το δημόσιο συμφέρον.
03/08/2011