Να απαλλοτριωθεί η περιοχή του Τύμβου των Σαλαμινομάχων
«Να απαλλοτριωθεί η περιοχή του Τύμβου των Σαλαμινομάχων»
Ένα ζήτημα, που ντροπιάζει την ιστορία των προγόνων μας και μας μειώνει σα λαό, έθιξε σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής β΄ Πειραιά
Δ. Λιντζέρης.
Ο λόγος για τον Τύμβο των Σαλαμινομάχων στη Κυνόσουρα στα Αμπελάκια Σαλαμίνας. Ένας χώρος που θα έπρεπε να είναι πόλος έλξης και σημείο αναφοράς για την υφήλιο, αφού συνδέεται με μια από τις πλέον ένδοξες στιγμές της Αρχαίας Ελληνικής ιστορίας με καθοριστική συμβολή στην εξέλιξη και στην πορεία του δυτικού κόσμου. Αντ΄αυτού το σημείο κοσμούν ναυπηγικές εταιρείες, διαλυτήρια πλοίων, πλωτοί διαχωριστήρες όπου μεταφέρονται με πλοία υγρά κατάλοιπα κ.ά.
«Οι αμαρτίες είναι πολλές κι από παλιά», επισημαίνει στην ερώτησή του ο κ. Λιντζέρης και φέρνοντας τον Υπουργό Πολιτισμό προ των ευθυνών του, ζητά εξηγήσεις γιατί αν και ο κ. Βουλγαράκης κίνησε διαδικασίες πριν από λίγους μήνες για να αλλάξει το σκηνικό με αναγκαστική απαλλοτρίωση ή απ΄ ευθείας εξαγορά της περιοχής φερόμενης ιδιοκτησίας της ναυπηγικής εταιρείας ΑΡΚΑΔΙΑ-Α.ΔΙΑΜΑΝΤΗ, συνολικής έκτασης 19.013 τ.μ. όλα έμειναν μετέωρα χωρίς την παραμικρή εξέλιξη.
Ρωτά λοιπόν ο βουλευτής β΄ Πειραιά τον Υπουργό:
*αν είναι στις προθέσεις του να υπογράψει τη συγκεκριμένη απόφαση, ποια είναι η δική του μέριμνα, τίνων συμφερόντων ή εξυπηρέτηση καθυστερούν τη απαλλοτρίωση, τι μέλλει γενέσθαι εντέλει για τον Τύμβο των Σαλαμινομάχων;
Από το γραφείο Τύπου
Η Β΄ Πειραιά έχει ιστορία. Η Πολιτεία θα τη σεβαστεί;
«Η Β΄ Πειραιά έχει ιστορία. Η Πολιτεία θα τη σεβαστεί;»
Μια πόλη, μια ιστορία…που απειλείται όμως με διαγραφή, αν η πολιτεία της γυρίσει την πλάτη. Η Δραπετσώνα και ο ιστορικός χώρων των φυλακών Βούρλων, που φέρουν αναμνήσεις από τη γερμανική κατοχή έως και τα πέτρινα χρόνια της Ελλάδας κινδυνεύει να αφανιστεί και να τσιμεντοποιηθεί, παρά τις εκκλήσεις του Δήμου για το αντίθετο.
Ο βουλευτής β΄ Πειραιά Δημήτρης Λιντζέρης, με σεβασμό στην ιστορία της περιφέρειας του κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή γι΄ αυτό το θέμα φέρνοντας προ των ευθυνών τους Υπουργούς Εσωτερικών, Οικονομίας, ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού υποστηρίζοντας πως στις εν λόγω φυλακές
« είχαν εγκλειστεί πολλοί αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης στη γερμανική κατοχή και ήταν τόπος φυλάκισης πολιτικών κρατουμένων στον εμφύλιο και στα χρόνια που ακολούθησαν. Απ΄ αυτές τις φυλακές σημειώθηκε και η μοναδική στα χρονικά, συλλογική απόδραση 27 πολιτικών κρατουμένων μέσα από υπόγεια σήραγγα. Γεγονός που μνημονεύεται μέχρι και σήμερα.
Ο χώρος αυτός αποτελεί μνημείο της σύγχρονης ιστορίας μας, που ακόμη κι αν μας πληγώνει, οφείλει να παραδειγματίζει και να αποτελεί παρακαταθήκη στις νεότερες γενιές. Προ διετίας αγοράστηκε από ιδιώτη μεγαλοκατασκευαστή.
Ο δήμος λόγω οικονομικών αδυναμιών δεν κατάφερε να προχωρήσει στην απαλλοτρίωση του. Οι δε αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων και οι κινητοποιήσεις των πολιτών έπεσαν στο κενό. Η πολιτεία έμεινε αδρανής. Το δημοτικό συμβούλιο που εξελέγη στις πρόσφατες εκλογές, εκπέμπει SOS , με κοινό αίτημα ο χώρος αυτός ν ΄αποκτηθεί από το Δήμο και να μετατραπεί σε κοινόχρηστο χώρο, πλατεία, χώρο πρασίνου και μνημείο της σύγχρονης ιστορίας μας».
Έτσι ο Δ.Λιντζέρης ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς εάν είναι διατεθειμένοι να συνδράμουν οικονομικά τη Δραπετσώνα για να αποκτηθεί ο χώρος, να σταματήσουν την τσιμεντοποίηση του και τι μέτρα θα ληφθούν;
Από το Γραφείο Τύπου
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ Β” ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: τον κ. Υπουργό Πολιτισμού
ΘΕΜΑ: ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Κύριε Υπουργέ ,
Δύο μήνες έχουν παρέλθει από την ορκωμοσία της Κυβέρνησης στην οποία συμμετέχετε και κατά παράβαση του άρθρου 83 του Συντάγματος, δεν έχει εκδοθεί ακόμα κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του οικείου Υπουργού Πολιτισμού, προκειμένου να ανατεθούν αρμοδιότητες στον Υφυπουργό Αθλητισμού.
Αποτέλεσμα αυτής της ολιγωρίας είναι ο καίριος τομέας του Αθλητισμού στη χώρα μας, να έχει αφεθεί ουσιαστικά χωρίς ιδιαίτερη μέριμνα, αφού ο επικεφαλής Υφυπουργός παραμένει χωρίς αρμοδιότητες.
Επίσης παρατηρείται αδράνεια της διοίκησης και συνακόλουθα της αρμόδιας Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία είναι η μόνη διαρκής επιτροπή που δεν έχει συνεδριάσει από την αρχή της νέας κοινοβουλευτικής περιόδου, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά αθλητικά ζητήματα.
Η απαράδεκτη αυτή καθυστέρηση αναδεικνύει ανευθυνότητα και πολιτική ιδιοτέλεια.
Η αδράνεια αυτή εξ αντικειμένου αντανακλά και στον Πρόεδρο της Κυβέρνησης, ο οποίος προφανώς δεν ασχολείται με τον συντονισμό της Κυβέρνησής του.
Κατόπιν αυτών ερωτάστε:
1. Έχει εκδοθεί κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Πολιτισμού για ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αθλητισμού;
2. Ποιοί είναι οι λόγοι της καθυστέρησης;
3. Πότε θα εκδοθεί η απόφαση ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αθλητισμού;
22-11-2007
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑ.ΣΟ.Κ. Β” ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ και ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΘΕΜΑ : ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Κύριε Υπουργέ,
Όπως είναι γνωστό, ο θαλάσσιος χώρος έμπροσθεν της Κυνόσουρας του Δήμου Αμπελακίων έχει ανακηρυχτεί σε ζώνη Α” προστασίας. Κάτι που σημαίνει ότι καμία επιπλέον δραστηριότητα δε μπορεί να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει εντός αυτού του χώρου. Απώτερος δε στόχος είναι ν” απομακρυνθούν όλες οι υφιστάμενες.
Όμως σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας ΕΘΝΟΣ, στις 7-2-07 το κεντρικό Αρχαιολογικό συμβούλιο γνωμοδότησε για την αύξηση του μήκους του δεξαμενόπλοιου διαχωρισμού πετρελαιοειδών αποβλήτων εντός του κηρυγμένου ενάλιου αρχαιολογικού χώρου απέναντι από τη χερσόνησο της Κυνόσουρας όπου έχει εντοπιστεί ο Τύμβος των Σαλαμινομάχων. Συγκεκριμένα, δεξαμενόπλοιο μήκους 174 μ. θ” αντικατασταθεί από άλλο μήκους 261 μ..
Και ενώ σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση του 2005 που συνοδεύει την άδεια λειτουργίας του δεξαμενόπλοιου ορίζεται σαφώς ότι μετά το 2012 θα πρέπει ν” αναζητηθεί νέα θέση, με παρέμβαση του Γ.Γ. του Υπουργείου και προέδρου του συμβουλίου κ.Χρ.Ζαχόπουλου, απαλείφθηκε ο σχετικός όρος από τη συγκεκριμένη γνωμοδότηση του συμβουλίου. Είναι φανερό ότι το Υπουργείο Πολιτισμού δίνει την έγκρισή του για την λειτουργία του δεξαμενόπλοιου με όρους δυσμενέστερους για τον αρχαιολογικό χώρο από ότι προβλέπει η κοινή υπουργική απόφαση.
Στην απάντηση σας στις 24-10-2006, σε σχετική μου ερώτηση, αναφέρετε ότι , στην περιοχή του Τύμβου «σχεδιάζονται ευρύτερες επεμβάσεις οι οποίες προβλέπεται ότι θα αναστρέψουν την ήδη βεβαρημένη κατάσταση και θα βοηθήσουν στην ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου. Σκοπός του Υπουργείου είναι οι τόποι-σύμβολα παγκόσμιας ιστορικής σημασίας να αναδειχθούν με τον καλύτερο και πιο ολοκληρωμένο τρόπο».
Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη γνωμοδότηση του κεντρικού αρχαιολογικού συμβουλίου κινείται σε ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση με τα λεγόμενά σας.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- 1. Θ” αποδεχθείτε τη σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ και θα υπογράψετε τη σχετική απόφαση σύμφωνα με την οποία η λειτουργία του δεξαμενόπλοιου θα προσβάλει και θα υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο τον αρχαιολογικό και ιστορικό χώρο;
- 2. Ουδείς αμφιβάλει ότι η λειτουργία της πλωτής εγκατάστασης είναι επιβεβλημένη από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Όμως γιατί θα πρέπει να είναι εγκατεστημένη σε χώρο ύψιστης αρχαιολογικής σημασίας και όχι αλλού;
- 3. Ποιες εντολές έχετε δώσει στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου σας ώστε ν” αναδείξετε ένα χώρο-σύμβολο παγκόσμιας ιστορικής σημασίας;
- 4. Ποιες είναι οι ευρύτερες επεμβάσεις που σχεδιάζετε στην περιοχή;
- 5. Ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους και με ποιους τρόπους;
ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Α. Την εισήγηση της κας Ελπίδας Χατζηδάκη, αναπληρώτριας προϊσταμένης της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων προς τη Δ/νση προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων.
Β. Την εισήγηση της εν λόγω διεύθυνσης προς το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο.
Γ. Τα πρακτικά του συμβουλίου που ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο θέμα.
26-2-07
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΤΩΝ ΣΑΛΑΜΙΝΟΜΑΧΩΝ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑ.ΣΟ.Κ. Β” ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΘΕΜΑ : ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΤΩΝ ΣΑΛΑΜΙΝΟΜΑΧΩΝ
Κύριε Υπουργέ,
Επανέρχομαι σ” ένα θέμα που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «το άγος της σύγχρονης νεοελληνικής πολιτείας». Αναφέρομαι στον Τύμβο των Σαλαμινομάχων στην Κυνόσουρα δήμου Αμπελακίων Σαλαμίνας. Στο χώρο που θα ‘πρεπε να θυμίζει μια από τις πιο ένδοξες στιγμές της Αρχαίας Ελληνικής ιστορίας με καθοριστική συμβολή στην εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού, σήμερα βρίσκονται ναυπηγικές εταιρείες, διαλυτήρια πλοίων, πλωτοί διαχωριστήρες όπου μεταφέρονται με πλοία υγρά κατάλοιπα κ.α.
Οι αμαρτίες είναι πολλές και από παλιά. Όμως ούτε επί των ημερών σας σημειώθηκε κάποια πρόοδος για την ανάδειξη του, παγκόσμιας σημασίας, ιστορικού αυτού χώρου. Εσείς δε ο ίδιος σε απάντησή σας στις 24-10-2006, προς ερώτηση που είχα καταθέσει, με ενημερώνετε ότι « το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ή απ” ευθείας εξαγοράς της περιοχής φερομένης ιδιοκτησίας της ναυπηγικής εταιρείας ΑΡΚΑΔΙΑ-Α.ΔΙΑΜΑΝΤΗ στην Κυνόσουρα Δήμου Αμπελακίων Σαλαμίνας, συνολικής έκτασης 19.013 τ.μ., εντός της θεσμοθετημένης ζώνης Α” προστασίας».
Όμως σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα των εφημερίδων (9-2-2007) δεν έχει υπογραφεί ακόμα από εσάς η γνωμοδότηση του ΚΥΣ ούτε έχουν ξεκινήσει σχετικές διαδικασίες.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- 1. Είναι στις προθέσεις σας να υπογράψετε τη συγκεκριμένη απόφαση και πότε;
- 2. Ποια η δική σας μέριμνα για αυτό το χώρο;
- 3. Τίνων συμφερόντων η εξυπηρέτηση καθυστερούν την απαλλοτρίωση;
- 4. Τι μέλλει γενέσθαι εντέλει για τον Τύμβο των Σαλαμινομάχων; Ποια η πολιτική του Υπουργείου σας;
26-2-07
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
Προς ΥΠΠΟ για Δημιουργία Μουσείου Σαλαμίνας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑ.ΣΟ.Κ. Β’ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ και ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΘΕΜΑ : ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
Κύριε Υπουργέ,
Όπως είναι γνωστό, από το 1999, ο Δήμος Σαλαμίνας παραχώρησε στο Υπουργείο Πολιτισμού το 1ο Δημοτικό Σχολείο Σαλαμίνας, προκειμένου να στεγαστεί αρχαιολογικό μουσείο. Το σχολείο αυτό ήταν το πρώτο Καποδιστριακό σχολείο που κτίστηκε και λειτούργησε στο νησί επί Υπουργού Παιδείας του αείμνηστου Γ.Παπανδρέου.
Πράγματι η επισκευή του εν λόγω κτιρίου εξασφαλίστηκε με πιστώσεις το 2001 από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του εν λόγω μουσείου ήταν το 2005.
Ο προγραμματισμός αυτός επιβεβαιώθηκε και από τον υφυπουργό κ. Τατούλη, ο οποίος ανήγγειλε ότι το εν λόγω μουσείο θα λειτουργήσει τον Οκτώβριο του 2005. Όμως δυστυχώς ενάμιση χρόνο μετά, το μουσείο παραμένει κλειστό.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα που κρίνονται ως αξιόλογα μεταφέρονται στ’ αρχαιολογικά μουσεία του Πειραιά και των Αθηνών. Τα υπόλοιπα αποθηκεύονται με άγνωστες συνθήκες σε αποθήκη που υπάρχει στον αύλειο χώρο της εκκλησίας του Αγ.Νικολάου.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1.Για ποιο λόγο καθυστερεί η λειτουργία του αρχαιολογικού μουσείου Σαλαμίνας σε αντίθεση με τις διακηρύξεις του τ. Υφυπουργού Πολιτισμού; Έχετε πάρει άλλες αποφάσεις, διαφορετικές του προκαθήμενου σας;
2.Πότε επιτέλους θα λειτουργήσει το συγκεκριμένο μουσείο;
ΝΑ ΚΑΤΑΤΕΘΟΥΝ
Α. Κατάλογος των ευρημάτων που έχουν μεταφερθεί στα αρχαιολογικά μουσεία της Αθήνας και του Πειραιά
Β. Κατάλογος των ευρημάτων που φυλάσσονται στην αποθήκη στη Σαλαμίνα
26-2-07
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑ.ΣΟ.Κ. Β” ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ και ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΘΕΜΑ : ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
Κύριε Υπουργέ,
Όπως είναι γνωστό, από το 1999, ο Δήμος Σαλαμίνας παραχώρησε στο Υπουργείο Πολιτισμού το 1ο Δημοτικό Σχολείο Σαλαμίνας, προκειμένου να στεγαστεί αρχαιολογικό μουσείο. Το σχολείο αυτό ήταν το πρώτο Καποδιστριακό σχολείο που κτίστηκε και λειτούργησε στο νησί επί Υπουργού Παιδείας του αείμνηστου Γ.Παπανδρέου.
Πράγματι η επισκευή του εν λόγω κτιρίου εξασφαλίστηκε με πιστώσεις το 2001 από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του εν λόγω μουσείου ήταν το 2005.
Ο προγραμματισμός αυτός επιβεβαιώθηκε και από τον υφυπουργό κ. Τατούλη, ο οποίος ανήγγειλε ότι το εν λόγω μουσείο θα λειτουργήσει τον Οκτώβριο του 2005. Όμως δυστυχώς ενάμιση χρόνο μετά, το μουσείο παραμένει κλειστό.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα που κρίνονται ως αξιόλογα μεταφέρονται στ” αρχαιολογικά μουσεία του Πειραιά και των Αθηνών. Τα υπόλοιπα αποθηκεύονται με άγνωστες συνθήκες σε αποθήκη που υπάρχει στον αύλειο χώρο της εκκλησίας του Αγ.Νικολάου.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- 1. Για ποιο λόγο καθυστερεί η λειτουργία του αρχαιολογικού μουσείου Σαλαμίνας σε αντίθεση με τις διακηρύξεις του τ. Υφυπουργού Πολιτισμού; Έχετε πάρει άλλες αποφάσεις, διαφορετικές του προκαθήμενου σας;
- 2. Πότε επιτέλους θα λειτουργήσει το συγκεκριμένο μουσείο;
ΝΑ ΚΑΤΑΤΕΘΟΥΝ
Α. Κατάλογος των ευρημάτων που έχουν μεταφερθεί στα αρχαιολογικά μουσεία της Αθήνας και του Πειραιά
Β. Κατάλογος των ευρημάτων που φυλάσσονται στην αποθήκη στη Σαλαμίνα
26-2-07
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ
Πολιτιστική Χορηγία
Κ.Κ.
Συζητάμε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού περί Πολιτιστικής Χορηγίας.
Υπάρχει ένα μείζον θέμα που αφορά τη λειτουργία των θεσμών, τη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Όπως είναι γνωστό, με βάση το σύνταγμα και των κανόνων της Βουλής, τα νομοσχέδια πριν κατατεθούν στην ολομέλεια, περνούν από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Εν προκειμένω την επιτροπή Μορφωτικών.
Μετά την ψήφισή του νομοσχεδίου από τη σχετική επιτροπή, μόνο νομοτεχνικές ή φραστικές διαφοροποιήσεις μπορεί να γίνουν ή βεβαίως να κατατεθούν τροπολογίες.
Σήμερα όμως έχουμε μια πρωτότυπη διαδικασία. Ο κύριος Υπουργός ερήμην της επιτροπής καταθέτει ένα άλλο νομοσχέδιο. Δεν έχει σημασία αν κατά την άποψή μας είναι βελτιωμένο σε σχέση με αυτό που συζητήθηκε στη Βουλή. Είναι όμως διαφορετικό. Έχει άλλη φιλοσοφία άλλη στόχευση με το προηγούμενο. Και μπορεί μεν προς τιμήν του να ενημέρωσε εχθές το βράδυ τους εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης, όμως αυτή η ενημέρωση, δεν υποκαθιστά την έλλειψη ενημέρωσης του συνόλου του σώματος. Και μπορεί το Σύνταγμα ν” αναγνωρίζει το θεσμικό ρόλο των κομμάτων, η Δημοκρατία μας όμως είναι Κοινοβουλευτική και όχι κομματική. Γι” αυτό κ. Πρόεδρε έχω την εντύπωση ότι θα έπρεπε ν” αρνηθείτε από την εκτελεστική εξουσία την αναίρεση των Κοινοβουλευτικών ηθών. Γιατί αυτό ακριβώς συμβαίνει σήμερα. Αλλά και ο ίδιος ο κ. Υπουργός αφού είχε το πολιτικό θάρρος να προβεί σε τέτοιες μεγάλες αλλαγές, θα έπρεπε, ο ίδιος να αποσύρει το νομοσχέδιο και να το επαναφέρει προς συζήτηση στην οικεία επιτροπή.
Βεβαίως, θα μπορούσε κανείς το όλο θέμα να το αντιμετωπίσει από μια άλλη οπτική. Να συγχαρεί τον υπουργό, που προέβη σε αυτές τις βελτιωτικές τροποποιήσεις κάτω από την πίεση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, των κοινωνικών φορέων και όλων των ανθρώπων του πολιτισμού αναγκάστηκε σε αυτή την αναδίπλωση.
Ίσως σημαντικότερο ρόλο έπαιξε η εσωκομματική πίεση, όπως αυτή εκφράστηκε με την κατάθεση της τροπολογίας από τον τέως υπουργό Πολιτισμού κ. Τατούλη. Ο οποίος σημειωτέον, επί των ημερών του είχε καταθέσει, προς συζήτηση στα κόμματα ένα δικό του σχέδιο νόμου, για το ίδιο αντικείμενο. Αν μελετήσει κανείς το σχέδιο του κ. Τατούλη, θα διαπιστώσει ότι κινείται σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτό που συζητάμε σήμερα. Οι δε βελτιώσεις που επιχείρησε ο κ. Βουλγαράκης, κατά τη γνώμη μου, επιδιώκουν να γεφυρώσουν το παρατηρούμενο χάσμα με το νομοσχέδιο του προκατόχου του. Αλλά αυτά είναι εσωτερικά ζητήματα της πλειοψηφίας. Εν πάση περιπτώσει, επειδή η μικροψυχία δεν αρμόζει στις Δημοκρατίες, οφείλω να παραδεχθώ ότι ο κ. Υπουργός έκανε δεκτές τις παρατηρήσεις των συναδέλφων όπως αυτές διατυπώθηκαν στην επιτροπή. Οι συνάδελφοί του δε μας έχουν συνηθίσει σε τέτοιες πρακτικές. Θα ήταν χρήσιμο ορισμένοι εξ” αυτών ν” ακολουθήσουν το παράδειγμά του.
Κ.Κ.
Πολιτισμός είναι σύνολο εννοιών και δραστηριοτήτων που προωθούν τον άνθρωπο στην ανάταση και την εξέλιξη. Αφορά το σύνολο της πολιτικής και της Δημοκρατίας. Το έχω ξαναπεί από αυτό το βήμα, στην περιγραφική και περιεκτική ελληνική γλώσσα, η λέξη πολιτισμός έχει την ίδια ετυμολογική ρίζα με τη λέξη πολιτική και τη λέξη πολίτης.
Ιδιαίτερα για τη χώρα μας ο πολιτισμός αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα. Αποτελεί σημαντική αναπτυξιακή παράμετρο. Επί των ημερών της κυβέρνησης της Ν.Δ. όμως υποχρηματοδοτείται και χειμάζεται.
Χορηγία είναι μια λειτουργία που έχει την καταγωγή της από την Αρχαία Ελλάδα. Όταν εκπρόσωποι των φυλών στην Αρχαία Αθήνα αναλάμβαναν την χρηματοδότηση του θεατρικού χορού των Διονυσίων στις εορτές των Παναθηναίων και των Θαργηλίων – εξ” ου και η λέξης χορηγία, χορός-χορηγία. Ο χορηγός τότε ήταν τιμημένο πρόσωπο και έχαιρε μεγάλης εκτίμησης. Μάλιστα ο νικητής χορηγός των θεατρικών αγώνων, κέρδιζε χάλκινο τρίποδα ο οποίος ετίθετο επί κίονος ή επί χορηγικού μνημείου. Γνωστότερο εξ” αυτών είναι το μνημείο του Λυσικράτους.
Στις μέρες μας, η πολιτιστική χορηγία σε όλον τον κόσμο χρησιμοποιείται σαν τρόπος χρηματοδότησης του πολιτισμού. Ιδιωτικά κεφάλαια υποστηρίζουν φορείς που ασκούν πολιτιστική δραστηριότητα. Υπάρχει μάλιστα και η βασική ευρωπαϊκή στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη που εγκρίθηκε στη ευρωπαϊκή συμβούλιο του Γκέτεμποργκ τον Ιούνιο του 2001. Σύμφωνα με αυτή, η οικονομική ανάπτυξη, η κοινωνική συνοχή και η περιβαλλοντική προστασία συμβαδίζουν. Ο ιδιωτικός τομέας, πλην της οικονομικής αποδοτικότητας, οφείλει να ελαχιστοποιεί τις αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Πλέον στην επιχειρηματική λογική, έχει εισαχθεί η έννοια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Συνέπεια τούτων, είναι η πολιτιστική χορηγία, που αποτελεί ένα είδος κοινωνικής ανταπόδοσης του χορηγού προς την κοινωνία. Με αυτόν τον τρόπο ο χορηγός βελτιώνει τη δημόσια εικόνα του. Επιτυγχάνει τη συλλογική αναγνώριση. Και από την άλλη οι πολιτιστικοί φορείς και δημιουργοί έχουν μια πηγή χρηματοδότησης που τους δίδει περισσότερη ανεξαρτησία. Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνονται δράσεις, οι οποίες ενδεχομένως δεν θα ευνοούνταν αν αποκλειστικός χρηματοδότης ήταν το κράτος.
Βεβαίως εδώ να τονίσω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι για το ΠΑ.ΣΟ.Κ., το κράτος οφείλει να χρηματοδοτεί φορείς και δράσεις πολιτισμού. Η ενεργοποίηση των χορηγιών μόνο σαν μικρό συμπλήρωμα μπορεί να λειτουργήσει και ουδόλως σαν υποκατάστατο της κρατικής πολιτικής. Το τονίζω αυτό διότι διακρίνω, μια απέλπιδα πρόθεση της Ν.Δ. να διοχετευθούν πόροι από τον ιδιωτικό τομέα στον πολιτισμό, προκειμένου να καλυφθεί η έλλειψη χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αν έχει τέτοια πρόθεση, σύντομα θα διαψευσθεί. Και το λέω αυτό διότι η οικονομική κατάσταση στο ζήτημα στο πολιτισμού είναι κάκιστη. Οι εποπτευόμενοι φορείς, όπως το Εθνικό Μουσείο, η Εθνική Πινακοθήκη, η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τα περίπου 40 σχήματα ελεύθερου θεάτρου υποχρηματοδοτούνται. Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ειδικά φέτος, καθυστέρησε δραματικά. Αποτέλεσμα η πλημμελής χρηματοδότηση των κυρίως υπηρεσιών του Υπουργείου.
Και βέβαια, οφείλω ν” αναφέρω ότι για πρώτη φορά, από το 1999, που ο τομέας πολιτισμού δεν αποτελεί αμιγές επιχειρησιακό πρόγραμμα από το Δ” ΚΠΣ αλλά υποπρόγραμμα του προγράμματος Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι ο Υπουργός Πολιτισμού και ο Γ.Γ. υπεύθυνος για το ΚΠΣ στερούνται της ικανότητας να πείσουν το Υπουργείο Οικονομικών και τους τεχνοκράτες της Ε.Ε. για την ανάγκη στήριξης του τομέα Πολιτισμού. Ενός διεθνώς αναγνωρισμένου παραγωγικού και αναπτυξιακού τομέα. Ιδιαίτερα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, η οποία διαθέτει ένα τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα. Γι” αυτό κυρίες και κύριοι της Ν.Δ. οφείλετε αναμφίβολα ν” αναλάβετε τις ευθύνες σας και να χρηματοδοτήσετε από τον προϋπολογισμό, τον Πολιτισμό. Μην επιχειρήσετε λοιπόν εμπορευματοποίηση του πολιτιστικού προϊόντος.
Να γνωρίζετε, ότι ακόμα και στη Μεγάλη Βρετανία, χώρα στην οποία ο θεσμός της χορηγίας είναι ευρέως διαδεδομένος, οι εταιρικές χορηγίες στον πολιτισμό κάλυψαν μόλις το 10% των συνολικών επιχορηγήσεων.
Στη χώρα μας, έχουν γίνει νομοθετικές και άλλες προσπάθειες για να ρυθμιστεί το ζήτημα της πολιτιστικής χορηγίας. Ενδεικτικά αναφέρω τους νόμους 1884/90 και 2238/94, όπως επίσης και τον ΟΜ.Ε.ΠΟ, ο οποίος στα 14 χρόνια ζωής του έχει προσφέρει πολλά στον πολιτισμό. Να σημειώσω επίσης και πισωγυρίσματα που παρατηρήθηκαν. Αφού πάντα το Υπουργείο Οικονομίας, έβλεπε με επιφύλαξη το θεσμό της χορηγίας αφού θ” αφαιρούνταν απ” αυτό φορολογική ύλη.
Κ.Κ.
Όπως είπαμε και στην επιτροπή έχουμε ταχθεί υπέρ της ύπαρξης ενός ενιαίου νομοθετικού πλαισίου που θα προωθούσε την πολιτική των χορηγιών. Η χορηγία βέβαια δεν έχει καμία σχέση με τη διαφήμιση. Και νομίζω έλλειπε από το σχέδιο νόμου που κατετέθη στην επιτροπή, ένα άρθρο που θα προσδιόριζε ακριβώς αυτές τις έννοιες. Άρθρο που συμπληρώθηκε σήμερα από τον κ. Υπουργό. Σαν ορισμό για τη χορηγία, θα πρότεινα αυτόν που περιγράφεται στην 531/1995 γνωμοδότηση του νομικού συμβουλίου του κράτους σύμφωνα με την οποία, χορηγία υπάρχει μόνον όταν χρήμα του ιδιωτικού τομέα, κατευθύνεται στην ενίσχυση της πολιτισμικής κληρονομιάς και των θεσμών και δεν συμφωνείται ή δεν υποκρύπτεται υποχρέωση υλικής αντιπαροχής.
Η χορηγία παρερμηνεύεται εάν θεωρηθεί έστω και έμμεση διαφήμιση. Άλλωστε κατά κανόνα, η διαφήμιση αποσκοπεί στη δημιουργία αναγκών. Ενώ αντιθέτως η χορηγία παρά το γεγονός ότι προβάλει το χορηγό, κατατείνει στην ικανοποίηση αναγκών και μάλιστα κοινωνικά χρήσιμων αναγκών.
Κ.Κ.
Το νομοσχέδιο, όπως αυτό συζητήθηκε στην επιτροπή, παρά τις καλές προθέσεις και διακηρύξεις της εισηγητικής έκθεσης και των λόγων του Υπουργού, ήταν ένα χορηγοκτόνο νομοσχέδιο. Ήταν ένα συγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό και ρουσφετολογικό νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο, που διέπεται από κρατικίστικη νοοτροπία.
Το Υπουργείο Πολιτισμού,
υποδείκνυε τις αρεστές χορηγίες, επεδίωκε τον έλεγχο όλων των ανεξαρτήτων πολιτιστικών οργανισμών και όλων των χορηγιών.
Για να τύχει κάποιος των ευεργετικών προνομιών του νόμου, έπρεπε να γνωμοδοτήσει το συμβούλιο χορηγιών για κάθε μια επί μέρους χορηγία.
Κάθε υποψήφιος χορηγός απ” όλη την Ελλάδα, προκειμένου να επιχορηγήσει ένα μουσείο ή μια έκθεση ζωγραφικής ή οποιαδήποτε άλλη πολιτιστική δραστηριότητα, έπρεπε ν” απευθύνεται στις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου.
Γι” αυτό και όλοι οι οργανωμένοι πολιτιστικοί φορείς όπως εκφράστηκαν στη συνεδρίαση της επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων, εξέφρασαν έντονες αντιρρήσεις και ανησυχίες.
Επιχειρήθηκε η θεσμοθέτηση ενός συγκεντρωτικού, Αθηνοκεντρικού γραφειοκρατικού κλοιού. Περιθωριοποιείται η περιφέρεια και αποδυναμώνεται ο τόπος καταγωγής ως κίνητρο για ευεργεσία ή χορηγία.
Ο τόπος καταγωγής ως κίνητρο για ευεργεσία ή χορηγία, έχει ιδιαίτερη παράδοση στη χώρα μας.
Αλλά και το συμβούλιο χορηγιών, ενώ θα έπρεπε ως θεσμός να είναι της ευρύτερης αποδοχής και εκπροσώπησης, συγκροτείται ως ένα συμβούλιο ημετέρων, διορισμένων από τον ίδιο τον Υπουργό. Δημιουργείται ένας προσωπικός μηχανισμός και καταργείται κάθε έννοια αποκέντρωσης και κοινωνικού ελέγχου. Αποτελεί πράγματι πρωτοτυπία, σε μια ελεύθερη οικονομία, να κρατικοποιούνται οι χορηγικές σχέσεις μεταξύ νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και να επιχειρείται η μετατροπή της χορηγίας του ιδιώτη χορηγού σε κρατικό ρουσφέτι.
Βέβαια, οφείλω να παραδεχθώ κ. Υπουργέ ότι έχετε επιχειρήσει και νέες μεταβολές στην κατεύθυνση των προτάσεων που σας κατέθεσαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και οι κοινωνικοί φορείς. Θα επανέλθουμε στη συζήτηση των άρθρων.
09/01/2007
Για το βιβλίο «Ο κύκλος μιας ζωής» του Σίμου Μιχαηλίδη
Τόπος, κατά πως λέει ο εθνικός μας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, δεν είναι άθροισμα δρόμων, πλατειών και κτιρίων. Είναι η προβολή της ψυχής του λαού σ” αυτά. Είναι οι ρίζες μας, η μνήμη μας. Και όποιος δεν έχει ρίζες και μνήμη δεν έχει και μέλλον.
Η Νίκαια δεν είναι μια απλή συνοικία του λεκανοπέδιου της Αττικής.
Είναι ιδιαίτερη πατρίδα.
Με γεύση Μικράς Ασίας, Πόντου, Κωνσταντινούπολης που ‘φεραν οι ιδρυτές της, μετά την Μικρασιατική καταστροφή. Αφήνοντας εκεί δυο μέτρα κάτω από τη γη σπασμένα αγάλματα και παλιές εικόνες.
Με γεύση αντίστασης ενάντια στους επιβολείς της ελευθερίας και της δημοκρατίας
Με γεύση απ” όλες τις περιοχές της χώρας που ‘φερε μαζί της η εσωτερική μετανάστευση των τελευταίων χρόνων.
Εδώ χάραξε μια δεύτερη μέρα μέσα στην πρώτη.
Στις μέρες μας, η Κοκκινιά αλλά και όλο το Λεκανοπέδιο, κινδυνεύει από πολιτιστική λήθη. Κινδυνεύει από την απάλειψη κάθε σχέσης με την ιστορία και τις παραδόσεις.
Οι χαμένες πατρίδες θα λησμονηθούν μόνον αν ξεχάσουμε την ταυτότητά μας, αν ξεχάσουμε τις πολιτιστικές μας παραδόσεις.
Τα Σμυρναίικα τραγούδια, ο καημός και η μνήμη για ό,τι χάσαμε θα μπορούσε να μετουσιώνεται σε αγώνα για την πρόοδο.
Οι μνήμες και οι εμπειρίες από τον αγώνα για καινούργιες ρίζες, για ένα νέο ξεκίνημα μπορούν να μας καθοδηγούν σε μια δημιουργική, πατριωτική, δημοκρατική πορεία. Αν σβήσουν αυτά, τότε θα γίνουμε ομογενοποιημένοι, υπάκουοι υπήκοοι μιας αγοράς χωρίς ηθική.
Όταν η γειτονιά δεν έχει πια ταυτότητα, δεν έχει πρόσωπο, τότε το πρόσωπο των παιδιών που μεγαλώνουν σ” αυτήν έχει τα χαρακτηριστικά της σύγχυσης και του χάους.
Όταν η μνήμη της γειτονιάς χάνεται ανάμεσα σε κτίρια χωρίς πρόσωπο και ταυτότητα, τότε οι πολίτες κινδυνεύουν να μετατραπούν σε απλούς κατοίκους.
Όταν τ” αχνάρια της προσωπικής μνήμης σε σχέση με το χώρο και το χρόνο σβήνουν, τότε η συναισθηματική μας σχέση με την πόλη και τη γειτονιά χάνεται.
Όσοι αγωνίζονται ενάντια σ” αυτό το χαμό αποτελούν τους Διγενήδες του αγώνα για τη διάσωση της συλλογικής μας μνήμης.
Στη Νίκαια του Πειραιά όπου το δικαίωμα σ” ένα αυτόνομο πολιτιστικό μέλλον υπονομεύεται με τη διαρκή και προγραμματισμένη παραγραφή του παρελθόντος, η καλλιέργεια της τοπικής μνήμης αποτελεί ύψιστης σημασίας συνεισφορά.
Αυτόν τον ωραίο σκοπό της μνήμης και της αλήθειας (α-λήθη) υπηρετούν τα βιβλία του Σίμου Μιχαηλίδη. Βιβλία που θα “πρεπε να διδάσκονται στα σχολειά της Νίκαιας, για να μάθουν τα παιδιά μας την ιστορία του τόπου τους.
Γιατί προασπίζουν την ολίγη Ελλάδα που μας απέμεινε.
Καταθέτω τις ευχαριστίες και τα συγχαρητήριά μου στον συγγραφέα.
Δημήτρης Λιντζέρης
Αναστηλωση του σπιτιου του Α.Σικελιανου στη Σαλαμινα
Ο κορυφαίος Έλληνας λογοτέχνης Άγγελος Σικελιανός πέρασε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του στη Σαλαμίνα, σε ένα σπίτι πάνω στη θάλασσα, απέναντι από το Μοναστήρι της Φανερωμένης.
Αυτό το σπίτι που έμεινε για πάρα πολλά χρόνια κλειστό και ρημαγμένο από το χρόνο, σε πλήρη εγκατάλειψη, στοίχειωνε τόσο από τη φθορά όσο και από την αδιαφορία των αρμοδίων για αυτή τη σημαντική πολιτιστική κληρονομιά.
Οι μεθοδικές κινήσεις του Δημήτρη Λιντζέρη και τα ισχυρά επιχειρήματά του για την αναστήλωση κι αξιοποίηση του σπιτιού του Αγγελου Σικελιανού, έφεραν τελικά αποτελέσματα. Εισακούστηκαν κι χάρισαν στη Σαλαμίνα ένα εξαιρετικό μουσείο, σημείο αναφοράς στο νησί.