Λειτουργία Σχολείων Α” Βάθμιας και Β” Βάθμιας Εκπαίδευσης
Αξιότιμοι κύριοι Συνάδελφοι
Είναι αναντίρρητη αλήθεια ότι μόνον η εντατική προγραμματισμένη και πανεθνική προσπάθεια ανάπτυξης του ανθρώπινου και του κοινωνικού μας κεφαλαίου, μέσω μιας εθνικής πολιτικής παιδείας αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της χώρας μας. Είναι θα έλεγα ένας από τους πλέον αποφασιστικούς συντελεστές ανάπτυξης.
Κυρία Υπουργέ,
Αναμέναμε έναν εθνικό διάλογο για την παιδεία, που τον αναγγείλατε μεγαλοπρεπώς, στον οποίο εμείς σαν κόμμα συμμετείχαμε.
Αναμέναμε έναν διάλογο που θα έθετε τις βάσεις, θα διασφάλιζε κοινά αποδεκτούς στόχους και θα κινητοποιούσε το σύνολο της κοινωνίας μας προκειμένου να διασφαλιστούν τα αναγκαία μέσα για την πραγμάτωση αυτών των στόχων.
Τι συνέβη όμως αντ” αυτού;
Κατάργηση στην πράξη του εθνικού διαλόγου για την παιδεία.
Αυταρχική στάση έναντι των συνδικαλιστικών φορέων των εργαζόμενων στην εκπαίδευση.
Κομματισμό, αδιαφάνεια και αναξιοκρατία στη στελέχωση των διοικητικών θέσεων της εκπαίδευσης.
Οπισθοδρόμηση και ιδεολογική μονομέρεια. Ως και τα κείμενα του Ηλία Βενέζη περικόψατε.
Η υποχρηματοδότηση στην παιδεία συνεχίζεται και σ” αυτό το οικονομικό έτος. Η επαγγελθείσα αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ έστω και στο τέλος της τετραετίας είναι μια ακόμα από τις προεκλογικές υποσχέσεις που διαψεύδονται από την κυβερνητική πολιτική.
Όσον αφορά τον επιτυχημένο θεσμό του ολοήμερου σχολείου επί των ημερών σας φθίνει, υποχρηματοδοτείται και σε πολλές περιπτώσεις αυτοκαταργείται.
Σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις στο διορισμό των εκπαιδευτικών. Η αμοιβή της διδακτικής ώρας των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων έχει μειωθεί από 12€ σε 9€ .
Θέλετε να σας πω ένα παράδειγμα σ” ένα σχολειό της ιδιαίτερης εκλογικής μου περιφέρειας της Β” Πειραιά; Πέρυσι αυτό το σχολείο είχε πάρει 1200€ για γραφική ύλη και λειτουργικά έξοδα. Αυτό το ίδιο σχολειό φέτος παίρνει 640€. Κόπηκαν οι δαπάνες για τη γραφική ύλη. Αυτό συνέβη σε όλη τη χώρα. Λυπάμαι αλλά μετατρέψατε μια σπουδαία εκπαιδευτική υπόθεση σε ολοήμερο σχολείο parking.
Αλλά μήπως είστε συνεπείς και στις τακτικές επιχορηγήσεις των σχολείων;
Ενώ διανύουμε το τελευταίο τρίμηνο του έτους τα περισσότερα σχολεία στη Β” Πειραιά έχουν εισπράξει μόνο για το 1ο τρίμηνο.
Κυρία Υπουργέ,
Μόλις προχθές διευθυντής δημοτικού σχολείου, που θυμίζει τους ηρωικούς δασκάλους άλλων εποχών, ζητούσε οικονομική βοήθεια προκειμένου ν” αγοράσει πετρέλαιο για τη θέρμανση των παιδιών. Και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων προβαίνουν σ” εκδηλώσεις προκειμένου να εξασφαλίσουν πόρους για δράσεις που όφειλαν να χρηματοδοτούνται από την επίσημη πολιτεία. Είναι λυπηρό αυτά να συμβαίνουν εν έτη 2005.
Κυρία Υπουργέ
Το κόστος της παιδείας ανεβαίνει.
Η παιδική παραβατικότητα ανεβαίνει.
Η αποξένωση των μαθητών από το Σχολείο βαθαίνει και εντείνεται.
Η σχέση οικογένειας, εκπαιδευτικής κοινότητας αντί να προωθείται υποβαθμίζεται.
Ο κομματισμός και η ευνοιοκρατία τσακίζει κάθε προοπτική συγκρότησης εκπαιδευτικής κοινότητας.
Οι κομματικές επιλογές έχουν αντικαταστήσει κάθε έννοια δικαίου και αξιοκρατίας.
Να σας πω ένα παράδειγμα. Έχω καταθέσει και σχετική ερώτηση. Διευθυντής Γυμνασίου της περιοχής μου, με πολλά διευθυντικά προσόντα, γνώση ξένων γλωσσών, με μετεκπαίδευση, με συγγραφικό και μεταφραστικό έργο αντικαταστάθηκε από άλλον με καταφανώς λιγότερα τυπικά, ουσιαστικά προσόντα αλλά και με λιγότερο χρόνο προϋπηρεσίας. Έτσι δια της μεθόδου αποφασίζομε και διατάζουμε, το δε τοπικό ΠΥΣΔΕ απαξίωσε ν” απαντήσει αιτιολογημένα γι” αυτή του την απόφαση σε υποβληθείσα ένσταση.
Κυρίες και κύριοι
Υπάρχει και ένα άλλο θέμα που νομίζω ότι πρέπει να τεθεί επιτακτικά. Είναι η πολιτική παιδείας για τον ελληνισμό της διασποράς. Δεν επιθυμώ να το ανοίξω τώρα αλλά θεωρώ ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει σύντομα να επεξεργαστεί οργανωμένη και μακροπρόθεσμη εθνικής εμβέλειας πολιτική.
Κυρίες και κύριοι
Μαζί με τη μάχη της παιδείας χάνουμε οριστικά και την προοπτική μιας υπολογίσιμης θέσης στην Ευρώπη.
Σε μια εποχή όπου ο παγκόσμιος ανταγωνισμός εντείνεται επικίνδυνα και σε πολλές περιπτώσεις εκρηκτικά. Σε μια εποχή όπου οι δονήσεις αυτών των εκρήξεων του διεθνούς ανταγωνισμού είναι αισθητές τόσο στα Βαλκάνια όσο και στο πολιτικό μας σύστημα ας σκύψουμε γενναιόψυχα πάνω στην παιδεία μας. Αν ούτε στην Άμυνα ούτε στα εθνικά θέματα ούτε στην παιδεία μπορούμε να διαβουλευθούμε σοβαρά ποιος εχθρός ή φίλος θα μας σεβαστεί;
Κι ακόμα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι επιτρέψτε μου να κλείσω τονίζοντας ότι η παιδεία που προσφέρουμε στην νέα γενιά δεν είναι μόνο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι εξ” ίσου σημαντική παιδεία ο τρόπος που λειτουργεί το πολιτικό μας σύστημα το κομματικό μας σύστημα, η ποιότητα που πολιτικού διαλόγου, η λειτουργία των ΜΜΕ.
Κύριοι Συνάδελφοι
Φοβάμαι για την παιδεία που προσφέρετε σήμερα στην νέα γενιά
Ανησυχώ για την πολιτική παιδείας που ασκεί η κυβέρνηση στη χώρα μας.
Λυπάμαι ότι αυτή η Κυβέρνηση δεν έχει θέσει καν στον εαυτό της το δίλημμα αν θέλει και επιδιώκει ελληνική παιδεία ή παιδεία στον ελληνικό χώρο.
Λυπάμαι ότι δε θα προβληματιστεί ποτέ για το πώς θα εναρμονίσει την παιδεία με την κατάρτιση.
14/11/2005