• Προϋπολογισμός 2005

    Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

    Καλούμαστε να τοποθετηθούμε επί του πρώτου προϋπολογισμού που καταθέτει η Ν.Δ. ως Κυβέρνηση, η οποία κατά τα λεγόμενά της φιλοδοξεί  να εκφραστεί με κεντρώα κυβερνητική πολιτική και στρατηγική ανάπτυξης

    Όλοι οι προϋπολογισμοί των δημοκρατικών κοινοβουλευτικών πολιτευμάτων αποτελούν όργανο για την πραγμάτωση της κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής. Το εργαλείο αυτό παίρνει πνοή από εκείνους που τον εκτελούν. Αν δηλαδή εννοούν την πολιτική σαν πραγμάτωση της αρετής και εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος ή αν την εννοούν σα διακανονισμό συμφερόντων μασκαρεμένο σε αντιπαράθεση αρχών. Γιατί το ζητούμενο σήμερα δεν είναι να κρίνουμε την ιδεολογία της Ν.Δ. ούτε να την αντιπαραθέσουμε με τη δική μας. Το ζητούμενο είναι να κρίνουμε τι εκφράζει, τι υπηρετεί, από τι πνεύμα διαποτίζεται ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός. Και εάν σε τελευταία ανάλυση είναι συνεπής με τις διακηρύξεις της Ν.Δ., αξιόπιστος, ακριβής στα στοιχεία που εκθέτει και εφικτή η υλοποίησή του. Γιατί τώρα τελευταία ζούμε σ” ένα οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον όπου η Ν.Δ. δίκην ταχυδακτυλουργού, βγάζει από το καπέλο της διαπλοκής κατά το δοκούν ελλείμματα και δημόσια χρέη. Και δε θα κουραστώ να ρωτώ ποιος τον έκανε τον απολογισμό. Ποιο φυσικό πρόσωπο ή υπηρεσία. Τίνων την υπογραφή φέρει. Πότε θα ενημερωθεί επίσημα επί του απολογισμού το Σώμα. Γιατί η σταθερότητα και η αξιοπιστία στην οικονομία είναι πρωταρχικός παράγοντας. Και επειδή το γνωρίζετε δικαιούμαι να ισχυριστώ ότι βάζετε το μικροκομματικό σας όφελος πάνω από το γενικό όφελος της κοινωνίας, της οικονομίας και εν γένει της χώρας.

    Ένα βασικό κριτήριο κριτικής αξιολόγησης του προϋπολογισμού είναι το κατά πόσο αυτός εντάσσεται στο πλαίσιο μιας εθνικής αναπτυξιακής πολιτικής με σαφείς άξονες και χρονικά προσδιορισμένους στόχους. Είναι δυστυχώς προφανές ότι εθνική αναπτυξιακή στρατηγική δεν υπάρχει. Αλλά ούτε και διάλογος για τη διαμόρφωση μιας τέτοιας πολιτικής υπάρχει. Αυτό αποδεικνύει ότι η Ν.Δ. σε αντίθεση με τα λεγόμενά της ήταν ανέτοιμη να κυβερνήσει. Γι” αυτό και βρίθει αντιφάσεων και ανακολουθιών σε σχέση με το προεκλογικό της πρόγραμμα αλλά και σε σχέση με όσα σ” αυτή την αίθουσα έλεγε, μόλις πέρυσι, ο κ.Καραμανλής.

    Κατά συνέπεια ο προϋπολογισμός που συζητάμε είναι δυστυχώς διαχειριστικός,  διανθισμένος με διακηρύξεις και συνθήματα, που προέρχονται μάλιστα από οικονομικά εγχειρίδια των δεκαετιών του ’60 και ’70. Τίποτα δε, δεν μας πείθει ότι αυτός ο προϋπολογισμός θα εκτελεστεί. Άλλωστε και το ΕΚΟΦΙΝ προχθές σας πιέζει το διαφοροποιήσετε. Γι” αυτό και εγώ θα τον αποκαλούσα έωλο προϋπολογισμό.

    Κύριε Υπουργέ,

    Θα αναφερθώ αναλυτικά στις στρατηγικές σας επιλογές όπως αναφέρονται στην εισαγωγική έκθεση και συγκεκριμένα στην δημιουργία συνθηκών διαφάνειας και αξιοπιστίας στην οικονομία. Οι σχέσεις πολιτικής και οικονομικής εξουσίας είναι ύψιστης και καθοριστικής σημασίας για το δημόσιο βίο, για τη διαμόρφωση ισορροπιών τόσο μεταξύ κομμάτων αλλά και στο εσωτερικό των κομμάτων. Επιδρούν στην ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και κατοχυρώνουν την εθνική αξιοπιστία. Για να μην καταλήξουμε τελικά σε πολιτικούς και πολιτικές ομάδες που έχουν σπόνσορες. Το έργο αυτό στην εποχή της παντοδυναμίας των πολυεθνικών είναι δύσκολο. Για την πραγμάτωση ενός τέτοιου στόχου απαιτείται στράτευση της πνευματικής ηγεσίας, της νεολαίας, συσπείρωση του λαού στο σύνολό του και άμεση λήψη μέτρων νομοθετικών και άλλων. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. τα προηγούμενα χρόνια κινήθηκε σ” αυτή την κατεύθυνση. Εσείς καλείστε να προβείτε στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις. Ο πρόεδρός μας κατηγορηματικά σας δήλωσε ότι θα στηρίξουμε κάθε προσπάθεια διαφάνειας στο δημόσιο βίο. Αυτό όμως δε μπορεί επ” ουδενί να σημαίνει ενοχοποίηση μιας ολόκληρης παράταξης. Και βεβαίως κύριοι συνάδελφοι, οφείλουμε ν” αναγνωρίσουμε ότι η διαπλοκή δεν αποτελεί φαινόμενο του άξονα Σύνταγμα-Κολωνάκι ή προνόμιο του Λεκανοπεδίου. Τα δίχτυα της διαπλοκής είναι μονίμως ριγμένα σ” όλες τις Νομαρχίες και τους Δήμους της χώρας μας. Η λύση αυτού του θέματος οφείλει να λάβει υπόψη και αυτή την παράμετρο. Και βέβαια προϋποθέτει τη συμφωνία όλων μας να κατοχυρώσουμε την ενημέρωση ως  κατ΄ εξοχήν ανθρώπινο δικαίωμα και την ενίσχυση της δημόσιας τηλεόρασης και ραδιοφώνου ως υποχρέωση.

    Η δεύτερη στρατηγικής σας επιλογή αναφέρεται στην ισόρροπη ανάπτυξη. Εδώ έχουμε ένα σύνθημα κενό περιεχομένου. Θέλω να παρακαλέσω τον κ. Αλογοσκούφη να με παραπέμψει σ” ένα κεφάλαιο, σ” έναν έστω πίνακα του προϋπολογισμού όπου στοιχειωδώς να τεκμηριώνεται η επιδίωξη πραγμάτωσης αυτής της επιλογής. Αντιθέτως προβλέπεται μείωση στο πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων. Από 9,6δις € που ήταν το 2004 σε 8δις € το 2005. Για να μη σχολιάσω το αστείο των συγχρηματοδοτούμενων από τον ιδιωτικό τομέα έργων που δεν έχει προβλεφθεί ούτε ένα για το 2005.

    Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι

    Από το 1997 με τη συνθήκη του Άμστερνταμ και μετά, όλες οι οικονομίες της Ε.Ε. και του κόσμου προσαρμόζουν και προσανατολίζουν την αναπτυξιακή τους πολιτική στους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης. Αναγνωρίζοντας συγχρόνως ότι όσο γρηγορότερα προσαρμοστούν τόσες περισσότερες ελπίδες επιβίωσης διαθέτουν. Στον προϋπολογισμό της Ελλάδας του 2005 η προσαρμογή αυτή δεν καταγράφεται ούτε καν στις στρατηγικές της πολιτικές ούτε καν στους στόχους της δημοσιονομικής της πολιτικής. Όταν το νεράκι που πίνουμε μας έρχεται από τον «ψυχορραγούντα» Εύηνο, όταν στα νησιά μας π.χ. Ύδρα, κουβαλάμε νερό μες της υδροφόρες και τα σκουπίδια της Αίγινας στον Πειραιά με Ferry Boat , όταν οι γεωτρήσεις στους κάμπους της Θεσσαλίας και της Αργολίδας βρίσκουν υφάλμυρα νερά, η βιώσιμη ανάπτυξη δεν αποτελεί ακόμα στρατηγική επιλογή για την Ελλάδα.

    Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι

    Οι διεθνείς εξελίξεις, η εξελίξεις στη Βαλκανική, η συνεχιζόμενη μετεγκατάσταση επιχειρήσεων σε χώρες με φθηνότερο εργατικό δυναμικό, η ένταξη στην Ε.Ε. γειτονικών μας χωρών, δημιουργούν την ανάγκη νέων επιλογών και νέων κατευθύνσεων. Είναι επιτακτική η ανάγκη ενός εθνικού αναπτυξιακού διαλόγου συμφωνία των κοινωνικών εταίρων, συμμετοχή των ΑΕΙ και των ΤΕΙ, εκσυγχρονισμό του κράτους και αριστοποίηση της δημοσιονομικής διαχείρισης (fiskus). Αν δε συμβούν αυτά οι όποιοι αναπτυξιακοί στόχοι, είναι λόγια κενά περιεχομένου. Και βέβαια για όλ” αυτά δεν αναφέρει κουβέντα ο κρατικός προϋπολογισμός. Και να μην ξεχνάμε ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία στη χώρα μας έχει την καλή και την κακή της ιστορία. Και η πολιτική σας ιστορία μας φέρνει μνήμες παγωμένων πιστώσεων προβληματικών επιχειρήσεων, τότε που η ιδιωτική πρωτοβουλία με τις ευλογίες σας κρατικοποιούσε τις ζημιές της και ιδιωτικοποιείτο τα κέρδη της.

    Όσον αφορά την αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων και των αποκρατικοποιήσεων της δημόσιας περιουσίας. Ήδη έχετε καθυστερήσει πολύ στο θέμα της μεταολυμπιακής αξιοποίησης των εγκαταστάσεων. Μια επίσκεψή σας σ” αυτά, θα σας δείξει ότι αραχνιάζουν και ερημώνουν. Και οι ευθύνες σας είναι μεγάλες. Οι αναφορές σας στην αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου δε συνοδεύονται από μια έστω επεξήγηση. Μόνο συνθήματα και παράθεση γενικών αρχών. Και εδώ οφείλω να σας επισημάνω. Πως αρχή μας είναι ότι σε ότι αφορά εθνική γη, μπορεί κανείς να συζητήσει για μακροχρόνιες ενοικιάσεις ή για παραχώρηση δικαιωμάτων χρήσης. Σε καμία περίπτωση για πώληση εθνικής γης. Καμία κυβέρνηση δεν έχει το δικαίωμα να εκποιεί εθνική γη. Ο εθνικός πλούτος ανήκει εξίσου και στις προηγούμενες και στις επόμενες γενιές.

    Εκεί όμως που αμφισβητούμε απολύτως την πολιτική σας, είναι στην ενίσχυση του κοινωνικού κράτους και των οικονομικά ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων. Γιατί παραγνωρίζετε εξ” ολοκλήρου την κοινωνική οικονομία, ως διαδικασία κοινωνικής συνοχής, ως διαδικασία αναπτυξιακής κοινωνικής πολιτικής. Παραγνωρίζετε τα βήματα που έχουν επιτελεστεί στη χώρα μας, αλλά και την ευρωπαϊκή εμπειρία. Παραγνωρίζετε δηλαδή ένα τομέα της Ευρωπαϊκής Οικονομίας που απασχολεί σήμερα το 7% της αμειβόμενης εργασίας στην Ευρώπη.

     

    20/12/2004