Υποχώρηση κράτους Πρόνοιας – αποδιοργάνωση του Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας στη χώρα μας
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Θέμα: Υποχώρηση κράτους Πρόνοιας – αποδιοργάνωση του Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας στη χώρα μας
Κύριε Υπουργέ,
Πέρασαν δύο και πλέον χρόνια από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από την Κυβέρνηση της Ν.Δ.. Στο διάστημα αυτό παρακολουθούμε την σταδιακή αποδιοργάνωση του εθνικού συστήματος κοινωνικής φροντίδας που υφίστατο και λειτουργούσε στη χώρα μας. Ιδιαίτερα με το νόμο 3106/2003, ο οποίος είχε ήδη υλοποιηθεί επί των ημερών της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ., το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας αγκάλιαζε όλες τις κοινωνικές ομάδες που είχαν ανάγκη και η κοινωνική φροντίδα έπαιρνε σάρκα και οστά στη χώρα μας.
Επί των ημερών της δικής σας διακυβέρνησης όχι μόνο δεν έχει προστεθεί τίποτα στον τομέα της πρόνοιας αλλά ήδη παρατηρούνται αρρυθμίες και καθυστερήσεις στις ήδη δρομολογημένες δράσεις καθώς και προβλήματα στη χρηματοδότησή τους. Πολλές δομές και κυρίως οι περιφερειακές, έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Το μέλλον προβλέπεται ζοφερό.
Οι προγραμματικές δηλώσεις του προκάτοχού σας, Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, αποδείχθηκε λόγος κενός περιεχομένου. Συγκεκριμένα:
- o Δεσμεύτηκε για απογραφή της ακίνητης περιουσίας των παλαιών ΕΟΠ-ΠΙΚΠΑ-ΜΗΤΕΡΑ-ΙΒΣΑ. Σήμερα δεν υπάρχει καμία απογραφή πέραν εκείνης που είχε γίνει από τα ΠΕΣΥΠ το 2003.
- o Δεσμεύτηκε ότι θα ολοκληρωθεί ο προνοιακός χάρτης της χώρας. Όχι μόνο δεν έχει γίνει τίποτα στην κατεύθυνση αυτή αλλά δεν έχει λειτουργήσει και ο προνοιακός χάρτης που ήταν έτοιμος από την προηγούμενη Κυβέρνηση.
- o Δεν υπήρξε καμία νομοθετική κατοχύρωση για την προάσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.
- o Το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης έχει αποδιοργανωθεί. Φυτοζωεί λόγω έλλειψης προσωπικού.
- o Υποσχέθηκε την άμεση λειτουργία του παρατηρητηρίου αναπηρίας. Είχε δημιουργηθεί το 2002 επί Κυβέρνησης ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Όχι μόνο δε λειτουργεί αλλά ακόμα αναμένεται η κάρτα λειτουργικότητας.
- o Εξαγγελίες έγιναν πολλές αλλά χάθηκαν και αγνοείται η τύχη τους, όπως:
- Ø Η θεσμοθέτηση ειδικής γραμματείας πολιτικών κοινωνικής ένταξης
- Ø Επεξεργασία εθνικού προγράμματος κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής.
- Ø Η ίδρυση εθνικού κέντρου στήριξης και πιστοποίησης εθελοντικών φορέων.
- Ø Η θέσπιση εθνικού κώδικα κοινωνικής πρόνοιας για τα δικαιώματα των πολιτών.
- o Οι νομαρχιακές διευθύνσεις πρόνοιας όχι μόνο δε στελεχώθηκαν με επιστημονικό προσωπικό αλλά δεν καλύφθηκαν ούτε οι κενές θέσεις που υπήρχαν. Τα προβλήματα αντιμετωπίζονται ευκαιριακά και κατά περίπτωση, όπως φάνηκε με την έξαρση της επιδημίας της γρίπης των πτηνών και τις προσλήψεις κτηνιάτρων που ακολούθησαν.
- o Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για την ανάπτυξη εθελοντισμού στην Υγεία και την Κοινωνική Αλληλεγγύη. Η επιτροπή εθελοντισμού που λειτουργούσε επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. καταργήθηκε και δεν έχει αντικατασταθεί.
Οι προεκλογικές μεγαλοστομίες, κατέρρευσαν και μετετράπησαν απλά σε μια πολιτική μετονομασίας. Δεν προσετέθη ούτε μια καινούργια γραμμή στα προγράμματα κοινωνικής προστασίας. Αντιθέτως κινδυνεύουν να βρεθούν στον αέρα, πετυχημένα προγράμματα όπως η Βοήθεια στο Σπίτι, και τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, των οποίων η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί μέχρι το τέλος του 2006 μέσω των ΠΕΠ. Ακόμα μένουν μετέωρες οι κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων, πρόγραμμα του οποίου επίσης λήγει η χρηματοδότηση (είχε εξασφαλιστεί από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Υγεία – Πρόνοια).
Αναλυτικότερα:
Πρώτο μέλημα σας ήταν η μετονομασία του συστήματος από Κοινωνικής Φροντίδαςσε Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κάτι που προσδιορίζει την υποβάθμιση του τρόπου προσέγγισης και αντιμετώπισης του όλου θέματος.
Δεύτερο μέλημά σας η μετονομασία του ΕΚΑΚΒ σε ΕΚΚΑ (Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης), του ΕΣΥΚΦ σε ΙΚΠΑ (Ινστιτούτο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης), των ΠΕΣΥΠ σε ΔΥΠΕ (Διοικητικές Υγειονομικές Περιφέρειες).
Τρίτο μέλημα σας η μετατροπή των Ιδρυμάτων Κοινωνικής Φροντίδας που εποπτεύονταν από τις ΔΥΠΕ (πρώην ΠΕΣΥΠ), σε ανεξάρτητα Ν.Π.Δ.Δ., με το διορισμό στα περισσότερα εξ” αυτών Διοικητών (αντί επιτροπών Διοίκησης), με αυξήσεις στους μισθούς τους που ξεπερνούν το 900% (από 300€-600€ σε 3.000€).
Επίσης αποτέλεσμα των νέων ρυθμίσεων σας είναι η έλλειψη συντονισμού, η σπατάλη στις προμήθειες, η κακή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, η δημιουργία ασφαλιστικών-συνταξιοδοτικών προβλημάτων στους υπαλλήλους που μετατάχθηκαν.
Στην ουσία ο Ν.3329/05 εξυπηρετεί αμιγώς κομματικές σκοπιμότητες. (διορισμοί διοικητών, υψηλές αμοιβές, αλλαγή ονομασιών κλπ). Γίνεται σαφές ότι για σας επανίδρυση του κράτους σημαίνει τοποθέτηση κομματικών στελεχών σε θέσεις προϊσταμένων, ακύρωση των θετικών βημάτων που έγιναν από το 1981 και μετά και επιστροφή ολοταχώς στη δεκαετία του εβδομήντα.
Κατά το προηγούμενο διάστημα έκλεισαν μονάδες, όπως η παιδόπολη «Αγία Ελένη Ιωαννίνων» και η παιδόπολη «Αγία Σοφία Βόλου». Αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν οι θέσεις χρηστών υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, ενώ δεν έχει γίνει καμία ενέργεια μέχρι σήμερα για την αξιοποίηση της τεράστιας περιουσίας των ανωτέρων μονάδων.
Η παιδόπολη «Αγία Βαρβάρα Ν.Σμύρνης» την οποία είχε επισκεφτεί προεκλογικά ο Πρωθυπουργός συνοδευόμενος από τους κ.κ. Ν. Κακλαμάνη και Γ. Κωνσταντόπουλο και είχαν υποσχεθεί «λαγούς με πετραχήλια», σήμερα βρίσκεται σε τέλμα.
Στο ΙΚΠΑ προσλήφθηκαν 44 άτομα με συμβάσεις μίσθωσης έργου χωρίς κανείς να γνωρίζει τις διαδικασίες και το χρόνο πρόσληψης τους ούτε για το έργο που προσέφεραν. Στον ίδιο φορέα συστάθηκαν αμειβόμενες επιτροπές για τη διαχειριστική τακτοποίηση του ΕΟΚΦ, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να οφείλονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε προμηθευτές και στο ΙΚΑ. Οφείλονται μισθοί ακόμα και σε χαμηλόμισθες ωρομίσθιες καθαρίστριες του πρώην ΕΟΠ.
Στην Κεντρική Υπηρεσία του ΙΚΠΑ, όπου υπηρετούν λιγότερα από 70 άτομα, δημιουργήθηκαν 8 διευθύνσεις και 25 τμήματα, με αποτέλεσμα το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του φορέα να επιστραφεί από το Υπουργείο σας ως απαράδεκτο, αφού υπήρχαν Δ/νσεις χωρίς υπαλλήλους.
Η οικοτεχνία του ΙΚΠΑ φθίνει. Οι σχολές ταπητουργίας υπολειτουργούν και κλείνει η μια πίσω από την άλλη. Προφανώς η δραστηριότητα αυτή αφήνεται στην τύχη της μέχρι να εγκαταλειφθεί τελείως.
Η διαχειριστική αρχή, του Υπουργείου Υγείας, των προγραμμάτων των κοινοτικών πλαισίων στήριξης, αναθέτει απευθείας μελέτες στην εταιρεία Lamans S.A., της οποίας διευθυντής είναι ο κ. Ανδρέας Δρούγας. Όμως ο ίδιος είναι συγχρόνως και μέλος του Δ.Σ. του ΙΚΠΑ. Και το Υπουργείο Υγείας νομιμοποιεί με τη σιωπή του τέτοιες πρακτικές.
Στο κτίριο του πρώην ΠΙΚΠΑ (Τσόχα 5- Αμπελόκηποι) που εδώ και δύο χρόνια παρέμενε κλειστό, ξεκίνησαν κάποιες εργασίες επισκευής του μόνο μετά από ερώτησή μας. Παραμένει αναξιοποίητο κτίριο έξι ορόφων, εμβαδού μεγαλύτερου των 3.000 τ.μ. σε κεντρικό μάλιστα σημείο της Αθήνας.
Το ΕΚΚΑ (Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης) τελεί υπό διάλυση. Δε λειτουργούν οι ξενώνες Ωραιοκάστρου Θεσ/νίκης και Δραπετσώνας καθώς και τα κέντρα κοινωνικής στήριξης Αγ.Σώστη και Ιλίου. Το κέντρο κοινωνικής στήριξης Ν.Ιωνίας έκλεισε πρόσφατα. Ο ξενώνας Ρέντη υπολειτουργεί αφού υποστηρίζεται μόνο από δύο υπαλλήλους. Με την αποχώρηση των συμβασιούχων αναμένεται να κλείσει και ο ξενώνας Ιλίου. Όσα κτίρια δε στεγάζουν υπηρεσίες έχουν αφεθεί στη φθορά του χρόνου και των λεηλασιών.
Επίσης τεράστιο πρόβλημα δημιουργείται από την έλλειψη του προσωπικού στην τηλ. γραμμή 197, στα Κέντρα Κοινωνικής Στήριξης, στους ξενώνες, στην ομάδα ταχείας παρέμβασης (κοιν. Λειτουργοί, ψυχολόγοι) με αποτέλεσμα να υπάρχει αναβρασμός στους εργαζόμενους και στην ουσία όλες οι υπηρεσίες να υπολειτουργούν. Όμως το Υπουργείο Υγείας και Κ.Α αρνείται κατ” εξακολούθηση να προχωρήσει στην άμεση πρόσληψη 100 ατόμων που προβλέπει ο Ν. 3106/03 και να καταβάλει σε όλο το προσωπικό του ΕΚΚΑ (125 άτομα) το επίδομα ετοιμότητας, όπως συμβαίνει στο ΕΚΑΒ.
SOS εκπέμπεται από διάφορα Κέντρα Υποστήριξης Ατόμων με Αναπηρίες, όπως το ίδρυμα «ΘΕΟΜΗΤΩΡ» στη Μυτιλήνη. SOS ακόμα εκπέμπει το Θεραπευτήριο Χρονίων Παθήσεων Δυτικής Αθήνας όπου ασθενείς μεταφέρονται χωρίς να εξασφαλίζονται οι όροι υγιεινής. Ήδη υπάρχει συρρίκνωση του αριθμού των κλινών με αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση της λίστας αναμονής. Ακόμα μετατρέπεται σε άσυλο μια ανοιχτή μονάδα. Για τις εργασίες ανακατασκευής του κέντρου Χανσενικών ο προϋπολογισμός του έργου ύψους 180.000€ κατατμήθηκε σε 4 πρόχειρους διαγωνισμούς οι οποίοι δόθηκαν στον ίδιο προμηθευτή.
Το ίδιο κλίμα επικρατεί και στο Κέντρο Βρεφών ΜΗΤΕΡΑ. Το συγκεκριμένο κέντρο είχε επικεφαλής διοικητή ο οποίος θα έπρεπε να είναι κάτοχος πτυχίου Γ” Βάθμιας Εκπαίδευσης. Με το νόμο 3370/05 η διοίκηση ανετέθη σε πρόεδρο χωρίς καμία υποχρέωση τυπικών προσόντων. Η αντιμετώπιση αυτή είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται την πρόοδο και αναβάθμιση στη δημόσια διοίκηση. Η Διοίκηση του Κέντρου δεν έχει προβεί στις απαιτούμενες από τις σχετικές διατάξεις κρίσεις και τοποθετήσεις προϊσταμένων, με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία του καθώς και την οικονομική και επαγγελματική ζημία των εργαζομένων.
Ήδη έχει επιμηκυνθεί ο χρόνος αναμονής για την τέλεση υιοθεσιών ο οποίος ήταν ήδη επιβαρημένος.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» 29.3.06 ο δικηγόρος κ.Π.Παπαλελούδης, συνεργάτης του Γ.Γ. Απασχόλησης, κατηγορείται ότι συμμετείχε σε κύκλωμα εμπορίας βρεφών που εξαρθρώθηκε από την ασφάλεια Αττικής. Ο ανωτέρω είναι γιος του κ. Βασ. Παπαλελούδη Αντιπροέδρου της Γ΄ΔΥΠΕ Αττικής, ο οποίος είναι αρμόδιος για τα θέματα των Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας μεταξύ των οποίων βεβαίως και το ΜΗΤΕΡΑ. Σημειωτέον σύμφωνα με το Ν. 3402/05 άρθρο 29 παρ.3, η τελική έγκριση των πράξεων που αφορούν υιοθεσίες δίδεται από την ΔΥΠΕ. Η ηγεσία του Υπουργείου παραμένει αδρανής καλύπτοντας πολιτικά ένα θέμα ηθικής τάξης
Με το Ν. 3106/03 θεσπίστηκε η αναγνώριση της προϋπηρεσίας των υπαλλήλων που υπηρετούσαν στους καταργηθέντες οργανισμούς, ΕΟΠ, ΠΙΚΠΑ, ΙΒΣΑ, ΙΒΣΘ, ΙΣΒΛ και στο ΚΒ ΜΗΤΕΡΑ, ώστε να τους καταβάλλεται εφάπαξ, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 103/75, όπως άλλωστε συνέβαινε μέχρι την κατάργηση των Οργανισμών αυτών. Η κυβέρνηση σας δεν εφαρμόζει την πιο πάνω διάταξη με αποτέλεσμα 3.000 περίπου υπάλληλοι της πρόνοιας να βρίσκονται σε ανασφάλεια, ενώ όσοι έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί δεν έλαβαν καμία αποζημίωση.
Το Εθνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών αντιμετωπίζει οξύτατα οικονομικά και λειτουργικά προβλήματα. Ένας από τους μεγαλύτερους φορείς παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας στη χώρα μας έχει ελλειμματικό προϋπολογισμό, τα χρέη προς το ΙΚΑ διογκώνονται, οι δε υπάλληλοι προβαίνουν σε κινητοποιήσεις προκειμένου να καταβληθούν τα δεδουλευμένα τους. Το κέντρο έχει οδηγηθεί σε δραματική έκπτωση των παρεχομένων υπηρεσιών του προς τους εξυπηρετούμενους απ” αυτό.
Επισημαίνουμε ότι από τις εκλογές του Μαρτίου 2004 και μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενώ έχουν συνταξιοδοτηθεί κάποιες εκατοντάδες. Ενδεικτικό της αδιαφορίας και εγκατάλειψης που επικρατεί στον τομέα της Πρόνοιας είναι ότι η Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της σε προσωπικό, προβαίνει σε αποσπάσεις από τους εποπτευόμενους περιφερειακούς προνοιακούς φορείς, οι οποίοι ήδη παραπαίουν.
Οι προϋπολογισμοί των Κυβερνήσεών σας για την Πρόνοια βαίνουν ελαττούμενοι. Οι δαπάνες πρόνοιας για το 2006 κινούνται στα ίδια επίπεδα με τα περσινά. Κάτι που σημαίνει ότι αν τα κονδύλια αυτά αποπληθωρισθούν, αποδεικνύεται ότι ο φετινός προϋπολογισμός είναι ήδη ελλειμματικός.
Κατόπιν όλων αυτών επερωτάσθε :
- 1. Για την πλήρη εγκατάλειψη της Πρόνοιας και Κοινωνικής Φροντίδας στη χώρα μας
- 2. Για την έλλειψη παρεμβάσεών του ώστε να εκλείψουν τα παραπάνω περιγραφέντα φαινόμενα
- 3. Για την αθέτηση των προεκλογικών υποσχέσεων της Ν.Δ. και την εφαρμογή μετεκλογικής πολιτικής που ξηλώνει το δίχτυ κοινωνικής προστασίας από τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Οι επερωτώντες Βουλευτές
Δημήτρης Λιντζέρης
15/06/2006