Νομοσχέδιο για μετεγγραφές φοιτητών
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Είναι το δεύτερο νομοσχέδιο που καταθέτει το Υπουργείο Παιδείας στο Κοινοβούλιο. Πρόκειται για ένα αποσπασματικό σχέδιο νόμου το οποίο βεβαίως δε θα είχε κατατεθεί καν, αν δεν είχε ξεσπάσει το ζήτημα των παράνομων μετεγγραφών, που οδήγησε και στην παραίτηση του Υπουργού Γεωργίας. Αποτελεί δηλαδή μια αντίδραση σε ένα πρόβλημα που προέκυψε.
Και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, ότι οι παράνομες μετεγγραφές που αφορούν συγγενείς πολιτικών προσώπων σε όποια πτέρυγα της Βουλής και αν βρίσκονται, είναι κατακριτέες.
Δημιουργούν ένα νοσηρό κλίμα που επιτείνει την απαξία μερίδας της κοινής γνώμης για την πολιτική και τους πολιτικούς. Γνωρίζετε βέβαια ότι στη χώρα μας ο δείκτης εμπιστοσύνης των πολιτών για τους πολιτικούς είναι στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Η αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου όμως δε μπορεί να γίνεται ευκαιριακά και αποσπασματικά.
Ουδόλως ισχυρίζομαι ότι η διακυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν έχει να επιδείξει φαινόμενα οίησης και αλαζονείας. Η Ν.Δ., σαν αντιπολίτευση, γενίκευσε και μεγιστοποίησε τα μεμονωμένα αυτά φαινόμενα. Η βραχύβια όμως παρουσία της στην εξουσία , απέδειξε ότι η Ν.Δ. δεν έχει καμία σχέση με την ηθική δύναμη που μας παρουσιαζόταν προεκλογικά.
Για να αποδειχθεί για μια ακόμα φορά η αλήθεια της ρήσης «αρχή άνδρα δείκνυσι».
Και εδώ κυρία Υπουργέ οφείλω να σχολιάσω κάποιες αντικρουόμενες και ομολογώ περίεργες, όσον αφορά τη λειτουργία του πολιτεύματος, δηλώσεις σας.
Μια ομάδα βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. μεταξύ των οποίων και εγώ, σας καταθέσαμε ερώτηση για δημοσιοποίηση όλων των μετεγγραφών την τελευταία 5ετία..
Εσείς, τη μια δηλώσατε πως αν το κάνετε θα υπάρξει πρόβλημα σε όλο το Κοινοβούλιο.
Την άλλη, μόλις προχτές, δηλώσατε ότι μόλις πάρετε στα χέρια σας τα στοιχεία για τις μετεγγραφές, θα τις δώσετε στον Πρόεδρο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και εκείνος θα αποφασίσει τι θα κάνει.
Κυρία Υπουργέ, αυτές οι δηλώσεις δε τιμούν την μακρόχρονη κοινοβουλευτική παρουσία σας. Βρίσκονται σε απόλυτη διάσταση με τα άρθρα του Συντάγματος που καθορίζουν τη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Βρίσκονται σε κατάφορη αντίθεση με τον κανονισμό λειτουργίας του. Είστε υποχρεωμένη να δώσετε τα πλήρη στοιχεία στους βουλευτές που σας τα ζήτησαν.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι
Έχουμε χρέος ν” απαλλάξουμε την πολιτική ζωή από φαινόμενα που καταργούν την ισονομία και ισοπολιτεία, μεταξύ των πολιτών,αλλά συγχρόνως και από τη διαβολή και τη σκανδαλολογία. Εμείς οι εκπρόσωποι του λαού, που διακονούμε την πολιτική στην ανώτατη βαθμίδα της, στο Κοινοβούλιο, οφείλουμε να αυτοπροστατευτούμε και να αυτοπροσδιοριστούμε. Έχουμε χρέος να κρατήσουμε την ισορροπία , την αυτονομία την ανεξαρτησία των εξουσιών. Άλλως, θα είμαστε εκτεθειμένοι στις παρεμβάσεις των κονδυλοφόρων ή τηβεννοφόρων.
Και επιτέλους κυρία Υπουργέ έχετε απόλυτο δίκαιο όταν λέτε ότι στη δημοκρατία οι ευθύνες είναι ατομικές. Αλλά αυτό, δε μπορεί να ισχύει μόνον όταν αναφέρεστε στον Υφυπουργό σας τον κ. Καλό, αλλά παντού.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Ενθυμίστε τη δήλωση της Κυβέρνησης ότι το φθινόπωρο θα ξεκινήσει Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία. Θα περίμενε κανείς υλοποίηση αυτής της εξαγγελίας. Η οποία δυστυχώς δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμα.. Αντ” αυτού παίρνει τη μορφή αυτόνομου νομοσχεδίου, η αντιμετώπιση ενός μικρού προβλήματος, υποσύνολο του μεγάλου θέματος της Παιδείας.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, του 1991, θέλει βελτίωση. Όμως, ακριβώς επειδή αυτό το νομοσχέδιο δεν αποτελεί μέρος ενός αρμονικού ευρύτερου συνόλου, αλλά μια αντίδραση, αυτοπεριορίζεται στην αντιμετώπιση του φαινομένου, στο σύμπτωμα και ουδόλως αντιμετωπίζει το φάσμα τις γενεσιουργές αιτίες του. Το φαινόμενο της μεγάλης πίεσης για μετεγγραφές στα πανεπιστήμια του κέντρου δεν οφείλεται μόνο σε λόγους οικονομικούς ή υγείας ή και στο συνδυασμό τους.
Όταν τα πανεπιστήμια της περιφέρειας από πολλούς δε θεωρούνται απλά περιφερειακά αλλά περιθωριακά
Όταν οι μετεγγραφές δεν είναι πρόβλημα που συναντιέται μόνο στους φοιτητές αλλά με την ίδια ένταση και με πολλές παρεμβάσεις συναντιέται και στον κόσμο των διδασκόντων.
Τότε οφείλουμε να κατανοήσουμε ότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο, ευρύτερο πολυεπίπεδο. Το ζητούμενο λοιπόν είναι ν” αντιμετωπίσουμε το σύμπτωμα εκριζώνοντας συγχρόνως τα γενεσιουργά αίτια.
Κυρία Υπουργέ, τα τελευταία χρόνια, κάθε Κυβέρνηση παρεμβαίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα. Πολλές φορές γίνονται αλλαγές και από την ίδια Κυβέρνηση μετά από ανασχηματισμό. Ένα διαρκές ράβε-ξήλωνε, το οποίο αντικειμενικά καταλήγει σε βάρος της εκπαίδευσης στη χώρα μας, δημιουργώντας αμηχανία και ανισότητα στους μαθητές και σπουδαστές. Λυπάμαι ότι κινείστε σ” αυτή την κατεύθυνση.
Νομοθετήσατε τη μείωση των μαθημάτων από 9 σε 6 και προσδιορίσατε εκ των υστέρων ποια θα είναι αυτά τα μαθήματα, ενώ συγχρόνως μειώσατε τον αριθμό των επιλογών των υποψηφίων. Στη συνέχεια προαναγγείλατε, μια καινούργια αλλαγή στο εξεταστικό, αφού μόνη σας παραδεχθήκατε ότι το σχολικό έτος 2005-2006 είναι μεταβατικό μέχρι να εφαρμοστούν οι απαιτούμενες αλλαγές στο ισχύον σύστημα.
Τώρα φέρνετε ένα νομοσχέδιο κυριολεκτικά «στο πόδι». Αυτό που συζητάμε σήμερα βεβαίως δεν έχει καμία σχέση με αυτό που προαναγγείλατε. Ξεκινήσατε με τη δαμόκλειο σπάθη της κατάργησης των μετεγγραφών. Στη συνέχεια παρουσιάσατε 7 βελτιώσεις, τις τελευταίες μέρες 2 ακόμα και δεν ξέρω τι θα συμβεί μέχρι της τελικής ψήφισης. Ενώ το πρόβλημα αφορούσε τα πανεπιστήμια του κέντρου, εμπλέξατε και τα περιφερειακά πανεπιστήμια, αντί να διευκολύνετε τις μετεγγραφές σ” αυτά προκειμένου να τα ενισχύσετε. Πρόκειται για την αποθέωση της προχειρότητας.
Ένας τέτοιος νόμος για ν” αντέξει στο χρόνο, πρέπει να είναι εύκολα αναγνώσιμος, αντικειμενικός και διαφανής. Τ” αποτελέσματα των μετεγγραφών να δημοσιοποιούνται και να μπορούν να ελέγχονται στο σύνολό τους.. Με σαφή μοριοδοτούμενα κριτήρια και βεβαίως να μην αναιρεί τα αποτελέσματα των εισαγωγικών εξετάσεων. Γιατί δυστυχώς έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα και με απόφαση των πανεπιστημίων μάλιστα, μετεγγραφών σε διαφορετικά τμήματα.
Κυρία Υπουργέ, από την θέση μιας δημιουργικής αντιπολίτευσης, σας προτείνουμε, ο νόμος για τις μετεγγραφές να συμπεριληφθεί σε μια εθνική στρατηγική για την Παιδεία. Που θ” αναβαθμίζει όλα τα περιφερειακά πανεπιστήμια και θα τα καθιστά κέντρα έλξης των φοιτητών του Λεκανοπεδίου, των Ελλήνων της διασποράς αλλά και ακόμα άλλων κρατών.
Ειλικρινά οραματίζομαι, την εποχή όπου το Υπουργείο Παιδείας θα καταστήσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση σημαντικό τομέα της ελληνικής οικονομίας, ικανό ν” ανταγωνιστεί το βρετανικό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν μας λείπουν οι πόροι δε μας λείπουν οι επιστήμονες. Η ελληνική διασπορά κοσμεί σήμερα ξένα πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Τα νησιά μας, οι πόλεις που φιλοξενούν πανεπιστήμια, το κλίμα, η παράδοση, μας καθιστούν μια προνομιακή χώρα για πανεπιστημιακές σπουδές. Είναι πολύ ανησυχητικό για την εξέλιξη της Παιδείας στη χώρα μας, ότι στα 100 καλύτερα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια δεν περιλαμβάνεται ούτε ένα ελληνικό. Αυτά έπρεπε να συζητάμε σήμερα. Και η λύση του προβλήματος δε μπορεί να είναι κομματική. Αλλά εσείς κινείστε σ” αυτό τον επιζήμιο δρόμο. Γι” αυτό και οδηγήσατε σε παραίτηση τον πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, ο οποίος είχε οριστεί από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Η εφαρμογή μιας μακροχρόνιας πολιτικής για την αναβάθμιση της Παιδείας θα προκύψει μόνο, σαν αποτέλεσμα ενός εθνικού διαλόγου μεταξύ των κομμάτων, των καθηγητών, των φοιτητών και των τοπικών κοινωνιών. Το πρόβλημα είναι να υπάρχει η βούληση να χαραχθεί ένας εθνικός διάλογος για την Παιδεία. Ένας διάλογος που δε θ” αναζητά συμβιβασμούς, αλλά μια δυναμική ισορροπία οράματος και προοπτικής. Λυπάμαι ότι κινήστε στην αντίθετη κατεύθυνση.
21/10/2004