Πολυκλινική Ολυμπιακού Χωριού, Συνήγορος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Κύριε Υπουργέ,
Ενθυμούμενος τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Ν.Δ. και του σημερινού πρωθυπουργού: ότι τα μέτρα για την Υγεία θα τεθούν σε εφαρμογή από την πρώτη μέρα ανάθεσης της εντολής
και αναλογιζόμενος τα έργα και τις ημέρες του Υπουργείου Υγείας το 8μηνο αυτό της διακυβέρνησης από τη Ν.Δ.,
αβίαστα μπορώ να ισχυριστώ ότι «όδυνεν όρος και έτεκεν μυν».
Γιατί τα ωραία και μεγάλα λόγια ακολούθησαν μόνο 2 μικρές αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις .
Η μία αφορούσε την απόλυση των στελεχών διοίκησης της Υγείας που υπηρετούσαν το σύστημα, επί προηγούμενης Κυβερνήσεως
και η δεύτερη, το σημερινό νομοσχέδιο επί του οποίου και θ” αναφερθώ.
Βεβαίως
ούτε το πρόβλημα της πρωτοβάθμιας περίθαλψης λύθηκε
ούτε τα φακελάκια καταργήθηκαν παρά την (ομολογουμένως ευφυή) πρόταση του Υφυπουργού κ.Γιαννόπουλου για νομιμοποίησή τους μέσω ιδικού λογαριασμού όπου κάθε ασθενής θα κατέθετε ό,τι προαιρείτο
ούτε βεβαίως τα ράντζα εξαφανίστηκαν όπως είχε προαναγγελθεί.
Επειδή η μνήμη παίζει σπουδαίο ρόλο στην πολιτική να σας θυμίσω ότι ο Υφυπουργός Υγείας είχε εξαγγείλει μετά την ορκωμοσία του ότι τα ράντζα θα εξαφανιστούν σε 2 μήνες. Και ο ίδιος ο κ. Κακλαμάνης προσδιόριζε αυτό το χρόνο σε 12 μήνες. Πέρασαν ήδη 8 και μόλις πριν μερικές μέρες και κάτω από την έντονη πίεση των ΜΜΕ ο κ. Κακλαμάνης ανήγγειλε απλά έναν εσωτερικό διακανονισμό εφημεριών προκειμένου ν” αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Δεν είναι της ώρας ν” αναφερθώ σ” αυτό, απλά να θυμίσω ότι κάτι αντίστοιχο δοκιμάστηκε την περίοδο 90-93 και βεβαίως δεν απέδωσε.
Αλλά για να επιστρέψω στα σημερινά. Το σημερινό νομοσχέδιο, θα μπορούσε κανείς να το χωρίσει σε 3 τμήματα. Το πρώτο έρχεται να ρυθμίσει και ν” αξιοποιήσει την πολυκλινική του Ολυμπιακού Χωριού. Το δεύτερο να νομοθετήσει κάτι που είναι ήδη νομοθετημένο και εμπεριέχεται στο νόμο 2477/97 περί Συνηγόρου του Πολίτη και το τρίτο κάποιες σκόρπιες διατάξεις επί των οποίων τοποθετηθήκαμε στην επιτροπή και δε χρειάζεται να επανέλθω.
Το πρώτο λοιπόν, η λειτουργία της Πολυκλινικής του Ολυμπιακού Χωριού.
Αξίζει τον κόπο να την επισκεφτεί κανείς για ν” αποκτήσει μια εικόνα του τεράστιου έργου που έχει γίνει, επ” ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων. Το Ολυμπιακό Χωριό το οποίο συγκέντρωσε τα συγχαρητήρια όλου του αθλητικού κόσμου δεν ήταν μια προκάτ κατασκευή που θα βάρυνε οικονομικά τον ελληνικό λαό και που θα απομακρυνόταν μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως έγινε σε άλλες Ολυμπιακές πόλεις στο παρελθόν, αλλά ένα σπουδαίο έργο κοινωνικής διάστασης που σήμερα στεγάζει τους δικαιούχους του ΟΕΚ.
Στο Ολυμπιακό Χωριό χτίστηκαν μέσα σε 4 χρόνια 2393 κατοικίες από τον ΟΕΚ οι οποίες ήδη κληρώθηκαν στους δικαιούχους τους. Αποτελεί ένα καταπληκτικό έργο, που αποδεικνύει την δυνατότητα της ελληνικής πολιτείας να συνδυάζει «το τερπνόν μετά του ωφελίμου», αρκεί να έχει βούληση, σχέδιο και εργατικότητα στην υλοποίησή του. Είναι ένα από τα έργα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το οποίο είμαστε περήφανοι.
Στα πλαίσια αυτού του έργου χτίστηκε και εξοπλίστηκε άρτια αυτή η Πολυκλινική για την οποία συζητάμε σήμερα. Αυτό που απομένει είναι να χρησιμοποιηθεί και να ενταχθεί στο γενικότερο σύστημα Υγείας προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των κατοίκων της περιοχής.
Υπ” αυτή την έννοια, οφείλω κύριε Υπουργέ να σας επαινέσω που προετοιμάζεται αυτή την αξιοποίηση.
Που πράττετε δηλαδή την αυτονόητη υποχρέωσή σας.
Και το λέω θετικά, γιατί σήμερα δυστυχώς στον πολιτικό βίο ελαττώνονται τα αυτονόητα.
Και λυπάμαι ότι οι συνάδελφοί σας στην Κυβέρνηση που είναι επιφορτισμένοι με την αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων- όπως ο Υπουργός Αθλητισμού περί άλλα τυρβάζουν. Με αποτέλεσμα οι περισσότερες αθλητικές εγκαταστάσεις, να ερημώνουν και ν” αραχνιάζουν.
Κύριε Υπουργέ,
Συστήνετε μια Ανώνυμη Εταιρεία η οποία ελέγχεται κατά πλειοψηφία από το Υπουργείο Υγείας και στην οποία μπορούν να μετέχουν εφόσον το επιθυμούν και άλλοι δημόσιοι φορείς όπως επίσης και ασφαλιστικοί οργανισμοί. Δεν είναι πρώτη φορά που συστήνονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου υπό την εποπτεία του κράτους. Ως εκεί καλώς. Γιατί όμως Α.Ε. που παραπέμπει στο Υπουργείο Εμπορίου και στους νόμους περί εμπορικού δικαίου; Απεύχομαι το ενδεχόμενο ότι στο πίσω μέρος του μυαλού σας έχετε την εμπορευματοποίηση της υγείας. Και τον πάσχοντα συμπολίτη μας τον αντιμετωπίζετε ως καταναλωτή και όχι ως χρήστη των υπηρεσιών υγείας.
Αλλά επειδή με πιέζει ο χρόνος, θα” θελα ν” αναφερθώ και στο δεύτερο μέρος του νόμου, αυτό που περιλαμβάνει το Συνήγορο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Είναι βασική αρχή πως νέοι νόμοι χρειάζονται όταν υπάρχει κενό στη μέχρι τώρα κείμενη νομοθεσία. Άλλως οδηγούμαστε στα αρνητικά φαινόμενα της πολυνομίας και αλληλοεπικάλυψης νόμων.
Προτείνετε νομοθετικά τη θέσπιση ενός Συνηγόρου Υγείας ο οποίος εντάσσεται στην ήδη υπάρχουσα ανεξάρτητη αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη. Σας θυμίζω ότι τον Ιούνιο του 2002 η Ν.Δ. είχε υποβάλει πρόταση νόμου για δημιουργία ανεξάρτητης διοικητικής αρχής. Και η τότε Βουλή την είχε καταψηφίσει.
Φαίνεται ότι ο χρόνος της κυβερνητικής θητείας σας ωρίμασε και έτσι σήμερα δεν προτείνετε ανεξάρτητη διοικητική αρχή. Εν πάση περιπτώσει αλλάξατε θέση για δικούς σας λόγους και προτείνετε ο Συνήγορος Υγείας να εντάσσεται στο Συνήγορο του Πολίτη. Αλλά κύριε Υπουργέ και σαν αρχή και σαν λειτουργία αυτό που προτείνετε ήδη υπάρχει.
Σας θυμίζω ότι σύμφωνα με το νόμο 2477/97 και το προεδρικό διάταγμα 273/99 λειτουργεί στα πλαίσια του Συνηγόρου του Πολίτη κύκλος κοινωνικής προστασίας. Ο οποίος ασχολείται με αυτά ακριβώς που επιδιώκεται να νομοθετήσετε σήμερα.
Ο κύκλος αυτός απορρόφησε το 30,4% του συνόλου των δραστηριοτήτων του Συνηγόρου του Πολίτη. Εποπτεύετο από τη βοηθό Συνήγορο κυρία Μητροσύλη και σήμερα από την κυρία Παπαρηγοπούλου.
Να ενημερώσω ακόμα το Σώμα ότι κάθε χρόνο, ο Υπουργός Υγείας, έχει στα χέρια του όλα τα συμπεράσματα από τις αναφορές πολιτών. Με τα περυσινά δεδομένα το 15% των αναφορών, αφορούν αμιγώς θέματα υγείας, όπως καθυστέρηση των ραντεβού στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, κακή συμπεριφορά ιατρών, ελλιπής ενημέρωση ασθενών ή συγγενών κλπ., προτείνονται δε και τρόποι αντιμετώπισης
Σας θυμίζω ακόμα κύριε Υπουργέ ότι υπάρχει ο νόμος 2519/97
σύμφωνα με τον οποίο έχουν συσταθεί τριμελείς επιτροπές ανά νοσοκομείο , για την προάσπιση των δικαιωμάτων του πολίτη.
Αυτές οι επιτροπές κατά τη γνώμη μου δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα και χρήζουν επανεξέτασης και αναβάθμισης.
Έτσι λοιπόν, το άρθρο που προτείνετε ούτε νέο είναι ούτε καμιά καινοτομία πραγματοποιεί. Είναι απλά μια επανάληψη. Με μόνο καινούργιο, τη σύσταση τριών θέσεων ειδικών επιστημόνων, στον ήδη υπάρχοντα Συνήγορο του Πολίτη, για τις οποίες κανείς δε θα είχε αντίρρηση.
Κύριε Υπουργέ,
Είναι λογικό κάθε πολιτικός και ιδιαίτερα κάθε υπουργός να θέλει να βελτιώνει διαρκώς το προφίλ και τη δημοτικότητά του. Ο ασφαλής τρόπος ο οποίος αντέχει και στο χρόνο, είναι αυτός ο στόχος να πραγματοποιείται από τη λήψη μέτρων που βελτιώνουν τη θέση του πολίτη και που αναβαθμίζουν τη ποιότητα ζωής. Να κρίνεται δηλαδή από τα έργα του και την αποτελεσματικότητά τους. Ο οποιοσδήποτε άλλος τρόπος που απευθύνεται στην εικόνα και όχι στην ουσία, μόνο προσωρινά οφέλη μπορεί να εξασφαλίσει.
09/11/2004